Om att införa personval i de lokala kyrkovalen
Motion 2010:22
av
Karl-Gunnar Svensson
Förslag till kyrkomötesbeslut
Kyrkomötet beslutar att uppdra till Kyrkostyrelsen att föreslå nödvändiga förändringar i kyrkoordningen för att de lokala kyrkliga valen 2013 ska kunna genomföras som personval.
Motivering
Kyrkomötesmotionen 2005:49 ”Personval i de lokala kyrkovalen” avslogs i Kyrkomötet 2005 med motiveringen att Demokratiutredningen då inte var klar. Demokratiutredningen som blev Kyrkostyrelsens skrivelse 2006:2 ”Välja med förtroende”, lades inte fram till Kyrkomötet, som 2007 ändå beslutade genomföra förändringar i valsystemet. Då beslöts bl.a. att ändra antalet personvalskryss från ett till tre. När frågan genom motion 2009:10 ”Renodlade personval” togs upp på nytt kunde man läsa i Organisationsutskottets betänkande 2009:2:
"Personvalsinslaget i kyrkovalet är utformat på liknande sätt som vid de allmänna valen. Väljarna har möjlighet att markera tre kandidater på valsedeln och de personerna får därmed personröster. Det är i första hand personrösterna och i andra hand ordningen mellan kandidaterna på valsedeln som avgör vilka personer som tillträder de mandat som en nomineringsgrupp erhållit i valet. Även när det gäller vilka av kandidaterna som skall utses till ersättare är i första hand personrösterna avgörande. Det finns dock spärrar som innebär att en kandidat behöver få ett visst antal personröster för att dessa skall få genomslag.
Vid de lokala valen i församlingar och samfälligheter liksom vid val till stiftsfullmäktige måste en kandidat få personröster motsvaran¬de minst fem procent av nomineringsgruppens röster i valkretsen för att personrösterna skall få någon betydelse. Härtill krävs ett minsta antal personröster i absoluta tal. Vid de lokala valen krävdes vid 2001 års val minst 30 personröster. Den spärren hade vid 2005 års val sänkts till 20 personröster."
Inför 2005 års kyrkoval visar det sig att ännu fler församlingar/samfälligheter än vid 2001 års val endast har en lista att välja på. Dessutom saknades det vid anmälningstidens utgång tillräckligt antal kandidater i många församlingar/samfälligheter. När 2009 års kyrkoval genomfördes visade sig trenden inte ha vänt så mycket även om genomförandet av personvalssystemet med tre personvalskryss också gav möjligheter för väljarna att välja personer mer än nomineringsgrupper.
Det här är en utveckling som vi anser vara bra. Men det finns en stor skillnad mellan de lokala valen och valen till stiftsfullmäktige och Kyrkomötet som är orsaken till den här motionen. Skillnaden består i att personerna i de lokala valen har betydligt större möjlighet att vara kända bland väljarna än vad som gäller på stifts- och riksnivå. Det betyder att behovet av nomineringsgrupper i de lokala valen inte har lika stor betydelse som det har i valen till stiftsfullmäktige och Kyrkomötet. När det gäller de lokala valen borde därför inte skillnaden bli så stor om alla lokala val endast har en valsedel där alla namn finns med i namnordning och att inga nummer finns med. Väljarna röstar på de kandidater de önskar se som ledamöter i kyrkoråd och liknande.
I ett sådant val är det inte säkert att det räcker med tre kryss, det borde kunna utökas för att undvika möjligheten att det blir för få valda personer.
En tänkbar möjlighet är att alla röstberättigade får anmäla kandidater (som givetvis måste vidimera att de är beredda att kandidera), och att namnen förs upp i bokstavsordning på en valsedel. De röstande ska sedan markera med ett kryss det antal som ska väljas (t.ex. tio i ett direktvalt kyrkoråd). Anvisningen kan tryckas på valsedeln: ”Markera de tio personer som du önskar rösta på.”
Just nu håller strukturutredningen på med sitt arbete om förändrade strukturer för Svenska kyrkan. Strukturutredningen har lagt fram ett delbetänkande där sju olika förslag tagits fram. Men oavsett vilket av förslagen som så småningom kommer att vinna störst intresse finns det ingen anledning att på grund av strukturutredningens arbete inte anta denna motion om personval i de lokala valen. För oavsett vilken struktur Svenska kyrkan kommer att få så kommer någon form av lokala val ändå att finnas. Behovet av lokala val kommer att vara stort oavsett formell betydelse.
Genom att införa endast en valsedel i de lokala valen blir det också betydligt minskade kostnader för kyrkovalet. Dessutom faller nödvändigheten av nomineringsgrupper i de lokala valen bort vilket innebär besparingar genom att bidrag till dessa grupper med vårt förslag om personval försvinner. Besparingar kan också göras genom att det blir färre valsedlar, minskade tryckkostnader, minskade fraktkostnader och för större samfälligheter och pastorat blir valdistrikt helt onödiga. Eftersom kostnaderna för valnämnderna ökat väldigt mycket från 2001 med 38–48 mkr till 55–60 mkr enligt uppskattningar från en enkätundersökning, så är det väsentligt att också minska kostnader när ekonomin minskar.
Det är också viktigt att vara medveten om att det här inte innebär ett förslag om samlingslista där det har betydelse i vilken ordning man blir placerad på listan. Namnen kan stå i bokstavsordning, det är kryssen som avgör valet, inte placeringen på listan.
Därför föreslår vi att Kyrkomötet beslutar att uppdra till Kyrkostyrelsen att föreslå nödvändiga förändringar i kyrkoordningen för att de lokala kyrkliga valen 2013 ska kunna genomföras som personval.
Träslövsläge den 15 maj 2010
Karl-Gunnar Svensson (KR)