Vigsel och äktenskap

Motion 2009:72
av Carina Etander Ringborg

1.  Kyrkomötetbeslutar att Svenska kyrkan inte ska ansöka hos Kammarkollegiet om vigselrätt.

2.  Kyrkomötetbeslutar att uppdra till Kyrkostyrelsen att återkomma till Kyrkomötetmed förslag till ändring av kyrkoordningen (SvKB 1999:1) av vilken framgår att stadfästelse av äktenskapslöften ges av civil myndighet och att det finns en särskild form för gudstjänst för makar som ingått äktenskap.

3.  Kyrkomötetbeslutar att uppdra till Kyrkostyrelsen att återkomma till Kyrkomötetmed förslag till sådan ändring av Den svenska kyrkohandboken att ordningen för vigselgudstjänst upphävs och en ny ordning för gudstjänst för makar som ingått äktenskap införs.

I första hand hänvisar jag till motionen av Nils Gårder och alla dess argument för ovanstående förslag till beslut.

Jag vill också tillägga att de ekumeniska kontakterna måste tas på allvar. De överenskommelser som Svenska kyrkan har gjort, bland annat Borgåöverens­kommelsen, kan inte lättvindigt överses. Det brev som Svenska kyrkan under sommaren fick av Anglikanska kyrkan visar på att frågan måste hanteras varsamt och att Svenska kyrkan har alldeles för bråttom.

Jag anser att Svenska kyrkan kommer att förlora på att driva igenom förslagen i skrivelse 2009:6 från Kyrkostyrelsen.

Göteborg den 20 juli 2009

Carina Etander Ringborg (POSK)