Ekumeniska överläggningar om vigsel och äktenskap

Motion 2009:26
av Dag Sandahl och Bertil Murray

1.  Kyrkomötet beslutar att avvisa Kyrkostyrelsens skrivelse 2009:6.

2.  Kyrkomötet beslutar att uppdra till Kyrkostyrelsen att, innan en eventuell ny skrivelse om vigsel och äktenskap lämnas till Kyrkomötet, genomföra de ekumeniska konsultationer till vilka Svenska kyrkan förpliktat sig.

De ekumeniska landvinningarna under 1900-talet var betydande både teologiskt och organisatoriskt och ledde till förpliktande överenskommelser om ansvarigt samarbete. För Svenska kyrkans del formaliserades detta i t.ex. Borgå­överens­kommelsen, som undertecknades 1996 och där kyrkorna förpliktar sig

(8) to establish appropriate forms of collegial and conciliar consult­ation on significant matters of faith and order, life and work;

(9) to encourage consultations of representatives of our churches, and to facilitate learning and exchange of ideas and information in theological and pastoral matters;

En motsvarande förbindelse möter i Charta Oeucumenica, som antogs 2001:

… att vid kontroverser söka samtal med varandra och dryfta frågorna gemensamt i evangeliets ljus. Detta gäller särskilt när splittring hotar på grund av frågor som rör tron och etiken.

Denna förpliktelse formuleras utifrån insikten att utan enhet i tron finns ingen fullständig kyrkogemenskap och därför måste ansträngningar att nå konsensus i tron ovillkorligen fortgå.

Mot bakgrund av vad Svenska kyrkan förbundit och förpliktat sig till, krävs alltså omfattande ekumeniska konsultationer inom de ekumeniska gemenskaper vi tillhör innan ett kontroversiellt beslut om ordning för samkönad vigsel kan antas. Att en sådan konsultativ process tar tid är vi fullt medvetna om – men det hör samtidigt till det ekumeniska arbetets styrka att det bedrivs med noggrannhet. Att nu fatta beslut om vigsel och äktenskap (KsSkr 2009:6) innebär inte bara, som kyrkostyrelsen skriver, att ”samarbetet med andra kyrkor skulle utsättas för påfrestningar om Svenska kyrkan skulle bejaka äktenskap för par av samma kön.” Samarbetet skulle utsättas för påfrestningar därför att Svenska kyrkan inte hållit ingångna avtal. Detta skapar en ekumeniskt ohållbar situation, där det i högsta grad kan ifrågasättas om det kommer att finnas något intresse för fortsatta ekumeniska dialoger med Svenska kyrkan.

Löttorp och Uppsala den 30 juni 2009

Dag Sandahl och Bertil Murray (FK)