Fri församlingstillhörighet med bibehållen mantalsskrivningsort
Mot 2010:38
av
Karl-Gunnar Svensson
Förslag till kyrkomötesbeslut
Kyrkomötet beslutar att uppdra till Kyrkostyrelsen att föreslå att det införs fri församlingstillhörighet med bibehållen koppling mellan kyrkoavgiften och territorialbegreppet så att kyrkoavgiften, trots en fri församlingstillhörighet, även i fortsättningen är knuten till mantalsskrivningsorten och i övrigt att vidta de nödvändiga åtgärder som möjliggör införandet av fri församlingstillhörighet med bibehållen koppling mellan kyrkoavgiften och territorialbegreppet.
Motivering
Kyrkomötet 2008 beslutade att införa möjligheten att kyrkorådet till kyrkvärdar kan välja också kyrkvärdar som inte är mantalsskrivna i församlingen. Detta infördes 1 januari, 2010. Under flera år har tanken om att man ska få vara förtroendevald i den församling man själv önskar vara aktiv i gjort att flera motioner har skrivits. Seminarium om fri församlingstillhörighet har också varit uppe på Kyrkomötet.
Tanken har mer och mer öppnat upp för möjligheten till fri församlingstillhörighet, men ofta strandat på problemet med lagen om Svenska kyrkan där kyrkoavgiften styrs av territorialbegreppet. Ska Svenska kyrkan införa en fri församlingstillhörighet innebär det en nödvändig förändring av lagen om Svenska kyrkan. En annan sak som gjort att man varit avvaktande när det gäller fri för-samlingstillhörighet är frågan om svårigheten med ekonomi och budgetplanering.
Men om kopplingen mellan territorialbegreppet och kyrkoavgiften blir kvar och mantalsskrivningsorten också fortsatt blir styrande för till vilken församling man betalar kyrkoavgiften, så behöver man inte röra något i lagen om Svenska kyrkan. Det här skulle innebära att Svenska kyrkan själv kan fatta beslut som då endast berör förändring i kyrkoordningen.
Om man öppnar upp för att man kan tillhöra den församling man själv vill och att avgiften inte flyttas med, så innebär det en större möjlighet att få tillhöra den församling man själv önskar vara aktiv i. Formellt innebär det inte mer än att man kan bli invald i kyrkofullmäktige och kyrkoråd och därmed vara förtroendevald i den församling man vill tillhöra. Men den praktiska och psykologiska effekten av ett beslut om fri församlingstillhörighet på det här sättet kommer att ha väldigt stor betydelse för varje enskild medlem, tillhörig, i Svenska kyrkan.
Möjligheten till kyrkliga handlingar påverkas inte eftersom det redan idag är ekonomiskt styrt genom clearingsystemet, vilket innebär att ekonomin inte påverkas av om man vill tillhöra en annan församling än den där man är bofast.
Genom att behålla territorialbegreppet blir det inga förändringar av statens bidrag för kulturhistoriska värden och begravningsavgiften, vilket bör underlätta möjligheten att införa en fri församlingstillhörighet i Svenska kyrkan.
Därför föreslår jag att Kyrkomötet beslutar att införa fri församlingstillhörighet med bibehållen koppling mellan kyrkoavgiften och territorialbegreppet så att kyrkoavgiften, trots en fri församlingstillhörighet, även i fortsättningen är knuten till mantalsskrivningsorten.
För att det ska vara möjligt att genomföra föreslår jag också att uppdra till Kyrkostyrelsen att vidta nödvändiga åtgärder för att möjliggöra införandet av fri församlingstillhörighet med bibehållen koppling mellan kyrkoavgiften och territorialbegreppet.
Träslövsläge den 12 juli 2010
Karl-Gunnar Svensson (KR)