Översyn av bestämmelser i kyrkoordningen

Det ska bli enklare att anlita en utländsk präst och stift som arrangerar konfirmationsundervisning för flera församlingar ska få ersättning. Kyrkostyrelsen får i uppdrag att utarbeta regler för hur stor del av konfirmandundervisningen konfirmander ska delta i för att kostnadsclearing ska göras och att clearingen ska gälla om konfirmanden väljer att avstå från konfirmationen. Det är några av konsekvenser av ändringar i kyrkoordningen som Kyrkomötet beslutar godkänna. I fortsättningen kommer också stiften ges möjlighet att ändra indelningen i exempelvis församlingar och pastorat under pågående mandatperiod om det finns särskilda skäl. Däremot skickas frågan om regler för församlingar som har för få ledamöter för att kunna fatta beslut tillbaka till Kyrkostyrelsen för vidare behandling.

Skrivelse/Motion

Kyrkostyrelsens skrivelse till Kyrkomötet 2004:8 om översyn av vissa bestämmelser i kyrkoordningen

Motion 2004:8 av Åsa Ek om regler för konfirmandclearing

Motion 2004:68 av Sten Johansson och Lennart Svensson om ändring av clearingbelopp beträffande lägerverksamhet för konfirmander