2004:68
av Sten Johansson och Lennart Svensson
Ändring av clearingbelopp beträffande lägerverksamhet för konfirmander

Mot 2004:68

Kyrkomötet beslutar att clearingsersättning vid lägerverksamhet för konfirmander begränsas till 4 dagar.

I riktlinjer för Svenska kyrkans konfirmandarbete, avd. Konfirmandtidens uppläggning p. 20 framgår bl.a. att ”konfirmandarbetet bör innehålla minst 4 lägerdygn”. Därför är det också skäligt att clearingsersättning utgår för dessa dygn. Nu har Kyrkostyrelsen beslutat att ersättning kan utgå för 7 dygn.

En del konfirmander väljer idag att genomgå konfirmandundervisning i annan församling än hemförsamlingen. Clearingsersättning för 4 dygn uppgår till 1 600 kronor. Skulle den andra församlingen välja 7 dygns lägerverksamhet uppgår ersättning för denna till 2 800 kronor. Merkostnaden för hemförsamlingen uppgår då till 1 200 per konfirmand. Denna kostnad kan för en del församlingar vara mycket betungande. Det är därför av betydelse att clearingsersättning för lägerverksamhet följer de normer som riktlinjer för Svenska kyrkans konfirmandarbete anvisar.

Teckomatorp och Hammenhög den 13 juli 2004

Sten Johansson Lennart Svensson