2004:92
av Lars Ekblad
Nej till utvidgad konfirmationsclearing

Mot 2004:92

Kyrkomötet beslutar att avslå förslaget i Kyrkostyrelsens skrivelse 2004:8 beträffande utvidgad konfirmationsclearing.

Med det förslag till utvidgad konfirmationsclearing som Kyrkostyrelsen framlägger i sin skrivelse till Kyrkomötet 2004 (KsSkr2004:8) förskjuts synsättet från församlingens ansvar att bedriva konfirmationsundervisning till den enskildes rätt till ersättning efter egna önskemål. Detta är i själva verket en stor och principiell förändring som motsvaras av en liknande förskjutning inom det allmänna från kommunalt socialt ansvar till marknadsanpassat utbud av sociala tjänster. Ur pastoral synvinkel är en sådan förändring inom kyrkan att beklaga.

Avsikten med kyrkoordningen 2000 var att stärka församlingarnas ställning. Det nu framlagda förslaget går i motsatt riktning. Församlingarnas roll i konfirmandundervisningen tenderar här att reduceras till att bli distributör av kostnadsersättningar som genererats av den enskilde församlingsmedlemmens personliga önskemål. Med tanke på att konfirmandundervisningen i bästa fall kan fungera som vägen för en ung människa in i församlingslivet i det konkreta församlingssammanhanget på den ort där han eller hon faktiskt lever sitt liv är denna utveckling olycklig.

Jag menar därför att skyldigheten för en enskild församling att svara för kostnaden för konfirmationsundervisning i andra sammanhang än den egna församlingen bör begränsas till de situationer då särskilda skäl kräver det.

Jag hemställer därför att Kyrkomötet avslår förslaget i Kyrkostyrelsens skrivelse 2004:8 beträffande utvidgad konfirmationsclearing.

Skillinge den 23 juli 2004

Lars Ekblad