2004:8
av Åsa Ek
Regler för konfirmandclearing

Mot 2004:8

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att utarbeta regler för hur stor del av konfirmandundervisningen konfirmanden skall ha deltagit i för att clearing skall gälla och att clearing skall gälla även om konfirmanden väljer att inte konfirmeras.

Innan konfirmandundervisningen börjar blir de blivande konfirmanderna informerade om att de kan delta i undervisningen utan att för den skull konfirmeras. Detta kanske ej är så vanligt, men det förekommer.

Om konfirmand, som tillhör annan församling, deltagit större delen av undervisningen samt läger har församlingen där undervisningen skett haft en kostnad som inte ersätts, eftersom clearing endast gäller om konfirmanden konfirmeras. Självklart kan inte clearing utgå om konfirmanden slutar efter ett fåtal undervisningstillfällen, men det bör kunna upprättas regler för hur stor del av undervisningen som konfirmanden skall ha deltagit i för att clearing skall gälla.

Hudiksvall den 15 juni 2004

Åsa Ek