2004:93
av Birgitta Josefson Hultgren och Stig Eriksson
Konfirmationsersättningen

Mot 2004:93

Kyrkomötet beslutar att 42 kap. 7 § första stycket kyrkoordningen skall ha följande lydelse:

Den som tillhör Svenska kyrkan har rätt att delta i konfirmation, om inte synnerliga skäl förhindrar det.

Någon avgift får inte tas ut om den egna församlingen ordnar konfirmationen. Om en annan församling eller ett stift själv eller annan organisation ordnar konfirmationen i enlighet med Svenska kyrkans riktlinjer för konfirmandarbetet och med domkapitlets godkännande har den församlingen, stiftet eller organisationen rätt till konfirmationsersättning från den församling som konfirmanden tillhör. Kyrkostyrelsen fastställer beloppets storlek.

Med anledning av KsSkr 2004:8 Översyn av vissa bestämmelser i kyrkoordningen.

Konfirmationsundervisningen är en av Svenska kyrkans viktigaste uppgifter. Samtidigt är den en unik möjlighet att nå våra ungdomar, en chans vi inte får missa.

I stort sett alla remissinstanser tillstyrker förslaget att utvidga rätten till konfirmationsersättning så att den gäller oavsett huvudmannaskapet så länge konfirmationen sker i Svenska kyrkans ordning. Detta kräver, som framhålls i remissvaren, en aktiv granskning från domkapitlets sida. I Kyrkostyrelsens förslag ställs kravet på en ”tydlig och reglerad samverkan med ett stift eller en församling” som förutsättning för att bestämmelserna om konfirmationsersättning skall tillämpas. Frågan bör då ställas vad ”tydlig och reglerad” samverkan innebär och vem som ska göra bedömningen huruvida kravet uppfylls.

Med Kyrkostyrelsens förslag läggs tillsynsansvaret på kyrkoherden och kyrkorådet i den församling som konfirmanden kommer ifrån, för bedömning huruvida ersättning skall utgå eller inte. Detta är en orimlig arbetsuppgift. Tillsynen av konfirmationsundervisning/konfirmation måste rimligen utövas av stiftet och dess domkapitel. Domkapitlet i det stift där konfirmationsgudstjänsten skall firas får utfärda bestämmelser som gäller konfirmandarbetet, oavsett var detta äger rum.

Kontakten och samarbetet mellan hemförsamlingen och lägeransvarig församling, stift eller annan organisation – med konfirmanden i centrum – är ett ansvar för båda inblandade parter vilket bör betonas. Kontakten mellan hemförsamling och konfirmander/föräldrar är viktig och måste därför få ett bättre innehåll än bara frågan om konfirmandersättning och möjlighet att delta i lägret.

Konfirmationsundervisning i enlighet med Riktlinjer för Svenska kyrkans konfirmandarbete, godkännande av domkapitlet och konfirmationsgudstjänst enligt Svenska kyrkans ordning är de tre kriterier som bör gälla för att konfirmationsersättning skall utgå.

Arrie och Burträsk den 24 juli 2004

Birgitta Josefson Hultgren Stig Eriksson