Kyrkostyrelsens skrivelse
till Kyrkomötet
2005:7
Fortsatt reglering av Svenska kyrkan i utlandet

KsSkr 2005:7

Kyrkostyrelsen överlämnar denna skrivelse till Kyrkomötet.

Uppsala den 19 maj 2005

KG Hammar

Lars Friedner

Skrivelsens huvudsakliga innehåll

I denna skrivelse behandlas vissa av de frågor om Svenska kyrkan i utlandet som återstår efter att 2002 års kyrkomöte fattade beslut om tillsyns- och främjandefunktionerna för utlandskyrkan. Förslagen har som en grund de beslut som då fattades av Kyrkomötet.

Vissa överväganden görs om kyrkotillhörighet och församlingstillhörighet i utlandskyrkan. Förslagen om ändringar i kyrkoordningen avser främst den demokratisk-organisatoriska strukturen i utlandsförsamlingarna och representativiteten gentemot hemmakyrkan. Vidare finns förslag till en permanent ordning som tillgodoser utlandsförsamlingarnas och deras prästers inflytande på valet av biskop i Visby stift. Till det som inte behandlas hör de med de övergripande frågorna om kyrko- och församlingsavgift sammanhängande frågorna om clearing av kyrkliga handlingar. Rösträtt för dem som tillhör Svenska kyrkan men inte är folkbokförda i landet behandlas inte heller närmare med hänsyn dels till att några nya bestämmelser inte kan tillämpas vid kyrkovalet år 2005, dels till ett pågående utredningsarbete om demokrati och delaktighet i Svenska kyrkan.

Bestämmelser om utlandskyrkan i kyrkoordningen bör finnas i de olika kapitel där frågor regleras som är av betydelse även för utlandskyrkan. Det föreslås därför inte något särskilt kapitel om utlandskyrkan i kyrkoordningen. Däremot framhålls att det bör utarbetas särskilt material som samlat klargör vilka bestämmelser som gäller för utlandskyrkan.

De som bor inom en utlandsförsamlings verksamhetsområde och tillhör Svenska kyrkan skall också anses tillhöra församlingen. Vad detta förhållande, som inte närmare regleras i kyrkoordningen, närmare innebär för en enskild församling bör behandlas i församlingsinstruktionen.

Det skall finnas en församlingsordning för varje församling vilken i huvudsak skall bygga på de bestämmelser om församlingens organisation och beslutsformer som finns i kyrkoordningen. Kyrkostyrelsen får utfärda närmare bestämmelser om församlingsordning. Där skall anges vad som i huvudsak skall ingå i en församlingsordning samtidigt som det skall finnas möjlighet att göra anpassningar till olika förutsättningar som kan gälla för de enskilda församlingarna. I församlingsordningen skall dock alltid finnas bestämmelser om församlingstillhörighet och om kyrkoordningen samt om rösträtt och valbarhet i församlingen. Församlingens beslutande organ skall fatta beslut om församlingsordning för den egna församlingen. För att gälla skall församlingsordningen vara fastställd av Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet efter att Domkapitlet i Visby stift fått tillfälle att yttra sig.

För att vara valbar till uppdrag som förtroendevald på nationell nivå skall det vara tillräckligt att tillhöra Svenska kyrkan. En ledamot i Domkapitlet i Visby stift skall väljas bland dem som vid tidpunkten för valet tillhör Svenska kyrkan och är valbar i en utlandsförsamling.

Präster som tjänstgör i en utlandsförsamling och lika många elektorer från församlingarna skall ha rösträtt vid val av biskop i Visby stift. Elektorerna utses av församlingarnas kyrkoråd bland dem som tillhör Svenska kyrkan och är valbara i församlingen.

De föreslagna ändringarna i kyrkoordningen föreslås träda i kraft den 1 januari år 2006.

Innehåll

Skrivelsens huvudsakliga innehåll 1