Kyrkoavgiften

Kyrkoavgiften vÀcker reaktioner. Kyrkomötet har mottagit flera motioner om bland annat att det ska finnas ett högsta tak för kyrkoavgiften och att kyrkoavgift ska kunna föras över till utlandsförsamlingar. Kyrkomötet avslÄr motionerna eftersom det Ànnu saknas en samlad bedömning av gjorda utredningar kring kyrkoavgiften. Kyrkomötet menar vidare att den utredning som görs om Svenska kyrkans arbete bland svenskar utomlands bör ta upp frÄgan om clearing och utjÀmning.

HÀr kan du klicka dig fram till den/de motioner eller skrivelser som föranlett beslutet, betÀnkandet som utförligare behandlar Àmnet samt det formella beslutet.

Skrivelse/Motion

Motion till Kyrkomötet 2004:7 av Susann Torgerson m.fl. om tak för medlemsavgiften till Svenska kyrkan

Motion till Kyrkomötet 2004:18 av Rolf Forslin och Gösta Äng om kyrkoordningen – ett hinder för kyrkliga ekonomiska samfĂ€llighetsbildningar

Motion till Kyrkomötet 2004:35 av Kerstin Bergman om överföring av kyrkoavgift till utlandsförsamling