2004:7
av Susann Torgerson m.fl.
Tak för medlemsavgiften till Svenska kyrkan

Mot 2004:7

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att snarast komma med ett förslag till ett införande av en högsta kyrkoavgift.

”Jag är gärna med i Svenska kyrkan och betalar gärna en avgift. Men så mycket är det inte värt!” Detta är ett uttalande av en person som just lämnat Svenska kyrkan. Han var med säkerhet en av dem som betalat särskilt mycket i avgift, över 20 000 kronor om året.

Säkert kan många av oss i Kyrkomötet hålla med mannen med den i och för sig goda ekonomin, att så mycket bör det inte få kosta att vara med. Det är inte rimligt.

Svenska kyrkan är extremt beroende av att dess medlemmar (tillhöriga) stannar kvar i kyrkan och också att fler medlemmar tillkommer av dem som nu står utanför. Vi vet av undersökningar att medlemsavgiftens storlek betyder mycket när en människa står och väger om hon skall vara kvar eller lämna kyrkan. Av den anledningen bör ett tak sättas för kyrkoavgiftens storlek. Och det brådskar med ett beslut innan åderlåtningen gått så långt att viktig verksamhet måste läggas ned i många församlingar av brist på ekonomiska resurser.

Stockholm med flera orter den 16 juni 2004

Susann Torgerson Martha Carlsson Urban Gibson