2004:35
av Kerstin Bergman
Överföring av kyrkoavgift till utlandsförsamling

Mot 2004:35

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att vid arbetet med SKUT:s organisation verka för att överföring av kyrkoavgift till utlandsförsamling blir möjlig.

I många utlandsförsamlingar strävar man efter att få medlemmar som betalar årsavgift. Men familjer och enskilda som bor utomlands under flera år är ofta fortfarande skrivna i Sverige och betalar en ansenlig kyrkoavgift till sin hemmaförsamling.

Samtidigt är det inte ovanligt att människor som flyttar ut för en kortare eller längre tid söker sig till Svenska kyrkan på ett mer aktivt sätt än hemma. Detsamma gäller inte minst ungdomar som studerar eller arbetar utomlands men fortfarande tillhör en församling i Sverige. De har svårt att förstå varför de dessutom skall betala årsavgift till utlandsförsamlingen, som de med all rätt uppfattar som en del av Svenska kyrkan. Det är inte någon lyxverksamhet som bedrivs i utlandsförsamlingarna. Den är både evangeliserande och diakonal och tål inte att verksamhetspengar dras ner ytterligare. Indirekt är utlandsförsamlingarnas verksamhet angelägen också för hemmaförsamlingarna.

Det behövs ett slags clearingsystem: den som flyttar ut borde kunna anmäla att man för viss tid eller tills vidare vill överföra (åtminstone del av) församlingsavgiften till den svenska församlingen i utlandet som man kommer till. Anmälan bör givetvis kunna tas tillbaka, när förhållanden ändras (man flyttar åter till Sverige t.ex).

Linköping den 6 juli 2004

Kerstin Bergman