2004:53
av Gösta Äng och Ingemar Öberg
Varför skall medlemmar i Svenska kyrkan betala olika stor kyrkoavgift beroende på var de bor?

Mot 2004:53

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att lägga fram förslag som innebär att kyrkoavgiften ej för någon församling skiljer mer än 25 procent från riksgenomsnittet.

Vi har inom Svenska kyrkan beslutat om ett utjämningssystem som har till uppgift att göra det möjligt för alla församlingar att bedriva församlingsverksamhet på någorlunda lika villkor. Utjämningssystemet borde därför ha som utgångspunkt att vi har liknande nivå på kyrkoavgiften oberoende var vi bor. Full rättvisa går naturligtvis aldrig att uppnå.

Professor Jørgen Straarup har i sin utredning 2003:1 Solidaritet kring den kyrkliga utjämningen påpekat att en gemensam, enhetlig kyrkoavgift vore rätt väg att gå.

Den genomsnittliga kyrkoavgiften i Sverige år 2003 var 1 krona och 19 öre inklusive begravningsavgift och stiftsavgift. Idag måste en församlingsmedlem betala mer än 2 kronor per skattekrona när en församlingsmedlem i en annan församling betalar omkring 60 öre per skattekrona. Församlingar med låg kyrkoavgift har dessutom ofta låg kommunalskatt och hög betalningsförmåga.

Det är därför mycket orättfärdigt av Svenska kyrkan att behandla församlingsmedlemmar av Svenska kyrkan så olika.

Vallsta och Herrljunga den 6 juli 2004

Gösta Äng Ingemar Öberg