2004:18
av Rolf Forslin och Gösta Äng
Kyrkoordningen – ett hinder för kyrkliga ekonomiska samfällighetsbildningar

Mot 2004:18

Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att föreslå ändringar i kyrkoordningen så att ekonomiska samfällighetsbildningar för församlingar och pastorat får en inkörsperiod av t.ex. en eller två mandatperioder, för att stegvis komma till samma kyrkoavgift.

När ett antal församlingar bildar en kyrklig samfällighet eller ett antal pastorat bildar en flerpastoratssamfällighet övergår ansvaret för de ingående enheternas ekonomi till samfälligheten. Det innebär bland annat att samfällighetens fullmäktige fastställer en gemensam kyrkoavgift för samtliga ingående församlingar.

Kyrkoordningens bestämmelse om gemensam kyrko- och begravningsavgift, redan första året, för samtliga församlingar ingående i en samfällighet, kan förhindra en nödvändig samfällighetsbildning inom Svenska kyrkan, eftersom församlingar ofta har så olika kyrko- och begravningsavgifter vid inträdet i samfälligheten. Detta kan innebära att någon församling måste höja sin avgift mer än som är lämpligt och rimligt med tanke på de kyrkotillhörigas reaktion på en stor höjning. Andra församlingar kanske får sänka sina avgifter till förfång för den gemensamma ekonomin i samfälligheten och det är mindre troligt att några nya begär inträde i Svenska kyrkan för att kyrkoavgiften sänks.

Många församlingar och pastorat blir mer eller mindre tvingade att bilda ekonomiska församlings- och pastoratssamfälligheter, för att på så sätt hålla ner kostnadsökningar och ändock kunna bibehålla nuvarande församlingsverksamhet så mycket som möjligt.

Tanken på att bilda eller ansluta sig till en samfällighet kan därför möta motstånd hos många församlingar och pastorat. Dessa svårigheter skulle kunna undvikas eller mildras om det var möjligt att behålla olika avgiftsnivåer i de ingående församlingarna och pastoraten i en samfällighet, åtminstone under en övergångstid om t.ex. en eller ett par mandatperioder.

Med stöd av ovanstående föreslår vi att Kyrkomötet ger Kyrkostyrelsen i uppdrag att föreslå ändringar i kyrkoordningen så att ekonomiska samfällighetsbildningar för församlingar och pastorat får en inkörsperiod av t.ex. en eller två mandatperioder, för att stegvis komma till samma kyrkoavgift.

Bollnäs och Vallsta den 30 juni 2004

Rolf Forslin Gösta Äng