Kyrkobyggnadsbidrag vid nybyggnation

Kyrkobyggnadsbidraget är en del av det inomkyrkliga utjämningssystemet, vilket syftar till att säkerställa att Svenska kyrkan fortsatt ska kunna finnas i såväl storstad som glesbygd. Bidraget utgår enligt praxis till arbeten på redan befintliga kyrkobyggnader. En motion till Kyrkomötet föreslår att det även ska utgå till nybyggnation. Kyrkomötet avslår motionen eftersom andra delar av utjämningssystemet automatiskt träder in vid nybyggnationer. Ytterligare en anledning till att motionen avslås är att bidraget uppgår till 50 miljoner per år. Om det även ska omfatta nybyggnation behöver det höjas, vilket inte är realistiskt.

Skrivelse/Motion

Motion till Kyrkomötet 2004:73 av Anders Roos om kyrkobyggnadsbidrag vid nybyggnation av kyrka

Ekonomi- och egendomsutskottets betänkande 2004:3 Kyrkobyggnadsbidrag vid nybyggnation av kyrka

Kyrkobyggnadsbidrag vid nybyggnation av kyrka