Handläggning av ärenden om obehörighet att utöva kyrkans vigningstjänst

Fyra motioner behandlar frågor som Kyrkomötet ansåg ska analyseras vidare innan det tar ställning till om kyrkoordningen behöver ändras.

Möjligheten att överklaga ett beslut av domkapitlet om beslutsprövning eller överklagande, regleras i kyrkoordningen. Tolkning och tillämpning av kyrkoordningen bör enligt motionären följa de principer som är vedertagna för samhällets övriga rättsordning.

Kyrkoordningen stadgar att biskop, präst och diakon får förklaras obehöriga att utöva kyrkans vigningstjänst om de visat sig uppenbart olämpliga. För närvarande är det inte möjligt för den som utsatts för kränkande handling att överklaga ett domkapitels dom och få sin sak prövad av Överklagandenämnden. Detta ska ses över. Det ska även utredas om någon form av alternativ påföljd kan införas, till exempel varning eller tidsbegränsad obehörighet, vid sidan av den påföljd som i dag gäller för obegränsad tid.

I lagen om Svenska kyrkan finns bestämmelser om allmänhetens rätt att ta del av Svenska kyrkans handlingar. Kyrkoordningen räknar upp undantag från offentligheten, till exempel familjerådgivning, gåvogivande och kyrkobokföring, men det finns vissa oklarheter.

Motion till Kyrkomötet 2001:77 av Erna Arhag om vissa undantag från offentlighet för handlingar

Motion till Kyrkomötet 2001:78 av Erna Arhag om omprövning av "friande" beslut om obehörighet att utöva kyrkans vigningstjänst

Motion till Kyrkomötet 2001:82 av Erna Arhag om varning för den som har uppdraget att utöva kyrkans vigningstjänst

Motion till Kyrkomötet 2001:96 av Ann Larsson om möjlighet att överklaga domkapitlets dom