Handlingsplan för Svenska kyrkan

Svenska kyrkan uttalar sig från nationell nivå i vissa frågor, men kyrkan är mycket mer än den nationella nivån. Människor i stift och församlingar deltar i samhällsdebatten på olika sätt, och i församlingarna pågår ett målarbete i samband med skrivandet av församlingsinstruktionen.

Att komma med direktiv uppifrån är inte rätt. Det är också problematiskt att hitta en enda värdeuppfattning som kan gälla för hela kyrkan, eftersom Svenska kyrkan rymmer många grupperingar.

Med hänvisning till det avslog Kyrkomötet en motion som begärde att biskoparna skulle utarbeta en handlingsplan till nästa års kyrkomöte, där kristen tro, tradition och lära formuleras för att omsättas i praktisk handling på alla nivåer i Svenska kyrkan.

Motion till Kyrkomötet 2001:56 av Bengt Olof Dike om handlingsplan för Svenska kyrkan

Kyrkolivsutskottets betänkande 2001:9 Handlingsplan för Svenska kyrkan

Handlingsplan för Svenska kyrkan Kyrkolivsutskottets betänkande 2001:9