Idématerial med inriktning på verksamheter för pojkar och män

Alltför få pojkar och män är engagerade i verksamheten i Svenska kyrkans församlingar. Det är en viktig uppgift för församlingarna att hjälpa dem att hitta en plats i församlingen, till exempel genom aktiviteter som tilltalar dem.

Det finns både material och projekt som handlar om dessa frågor. Några exempel: temanummer av ledartidskriften Barn och familj, projektet MusikBibel2000 som nu är i steg 2, projektet Jämsides och boken Vingar som bär - ett killgruppsmaterial.

Med hänvisning till detta avslog Kyrkomötet en motion om att tillsätta en projektgrupp som skulle genomföra en inventering och därefter ställa samman ett idématerial med inriktning på verksamhet för pojkar och män.

Motion till Kyrkomötet 2001:4 av Lars-Ivar Ericson om idématerial för hur kyrkan skall kunna nå pojkarna och männen

Kyrkolivsutskottets betänkande 2001:4 Idématerial med inriktning på verksamheter för pojkar och män

Idématerial med inriktning på verksamhet för pojkar och män Kyrkolivsutskottets betänkande 2001:4