Särskilda utjämningsavgiften

Flera motioner till Kyrkomötet tar upp att kyrkoordningen borde omformuleras på olika sätt. Vad gäller särskilda utjämningsavgiften tar motionärerna upp förhållandet mellan kyrkofondens och stiftens uppdrag och ger förslag på olika förändringar. Kyrkomötet beslutade dock att avslå motionerna och inte göra några ändringar i kyrkoordningen, eftersom man anser att det skulle vara förhastat. Dessutom kommer en utvärdering och översyn av utjämningssystemet att påbörjas under 2001.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:35 av Gösta Äng m.fl. om prästlönetillgångarnas avkastning

Motion till Kyrkomötet 2000:70 av Lars Starkerud om beräkningsgrunder för den särskilda kyrkofondsavgiften

Ekonomi- och egendomsutskottets betänkande 2000:5 Särskilda utjämningsavgiften

Särskilda utjämningsavgiften