Tillsättning av domprost

Domprostar har viktiga uppgifter i stiftet som ledamot och vice ordförande i domkapitlet och som ersättare för biskopen i stiftstyrelsen. Därför är det, enligt kyrkoordningen, stiftstyrelsen som tillsätter domprostar efter yttrande från domkapitlet och församlingarna i det pastorat där domprosten finns. Detta skiljer sig från övrig tillsättning av kyrkoherdestjänster då församlingen själv tillsätter tjänsten. Kyrkomötet betonar att detta är ett område där samverkan och rollfördelning mellan stift och församling blir särskilt tydlig och det bör uppmärksammas även fortsättningsvis. Vidare vill Kyrkomötet att Kyrkostyrelsen tar initiativ i frågan om det framöver visar sig finnas några skäl. I samband med detta avslogs två motioner som ville att reglerna för tillsättning av domprost skulle ändras respektive utredas ytterligare.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:14 av Nils Gårder om tillsättning av domprost

Motion till Kyrkomötet 2000:15 Lennart Andersson m.fl. om tillsättning av tjänst som domprost

Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2000:5 Tillsättning av domprost

Tillsättning av domprost