2000:35
av Gösta Äng m.fl.
om prästlönetillgångarnas avkastning

KMot 2000:35

Stor del av Svenska kyrkans förmögenhet finns i prästlönetillgångar. Fonder och fastigheter är i många fall donationer från församlingsbor, vars önskan varit att de av dem efterlämnade medlen, i form av penningmedel och fastigheter och deras avkastning, skall tillfalla den egna sockenkyrkan och församlingen.

Numera är prästlönetillgångarnas förvaltning centraliserad till stiften. Församlingarna saknar möjligheter att själva förfoga över de gamla donationernas avkastning.

För några år sedan tillkom ett beslut att 50 procent av prästlönetillgångarnas avkastning skulle tillfalla Kyrkofonden och 50 procent skulle återgå till församlingarna. Dessa olika beslut är en centralisering som vi inte tror donatorerna hade tänkt sig när de gav sin egen församling allt de ägde vid sin bortgång. Donatorernas vilja har på detta vis till stor del suddats ut.

Kostnaderna för landsbygdsförsamlingarnas församlingsverksamhet är idag betydligt högre än för storstadsförsamlingarna. Detta kan vi avläsa på kyrkoavgiftens storlek. Därför borde det vara på sin plats, rättvist, att nettot från prästlönetillgångarnas förvaltning kommer de församlingar till del varifrån del av kapitalet kommit.

Av den anledningen anser vi att församlingarna borde få behålla mer av sina tillgångars avkastning enligt donatorernas önskan och vilja.

Med stöd av ovanstående hemställer vi

att Kyrkomötet beslutar ändra kyrkoordningen så att 70 procent av prästlönetillgångarnas avkastning per år skall återföras till församlingarna och 30 procent föras till Kyrkofonden.

Uppsala den 8 mars 2000

Gösta Äng Inga Alm