Svenskkyrkliga friskolor

Att starta en svenskkyrklig friskola kräver ett starkt lokalt engagemang. Därför anser Kyrkomötet att det ger fel signaler att från den nationella nivån ge startbidrag till nya friskolor, vilket föreslås i en motion. Allt sådant arbete måste vara väl förankrat i församlingarna där friskolan ska startas. Dock noterar Kyrkomöte att det pågår ett arbete med att ta fram ett informationsmaterial om vad som krävs och hur man går till väga när man vill starta en svenskkyrklig friskola.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:22 av Per-Anders Grunnan och Joakim Svensson om svenskkyrkliga friskolor

Kyrkolivsutskottets betänkande 2000:5 Svenskkyrkliga friskolor

Svenskkyrkliga friskolor