Stiften

Om förändringar av stiftsindelningen (Svenska kyrkans regionala enheter) ska göras, ska dessa förändringar växa fram utifrån behov som finns i stiften och inte initieras av den nationella nivån. Det är budskapet i det beslut som Kyrkomötet fattade med anledning av två motioner som ville att stiftsindelningen ska förändras.

Kyrkomötet beslutade också att biträdande biskopar inte hör till den tradition som finns inom Svenska kyrkan. I motionen ville man att frågan om biträdande biskopar i Lunds, Göteborgs och Stockholms stift ska utredas, men det sa Kyrkomötet nej till. Tidigare hade ärkebiskopen en biträdande biskop för Uppsala stift, men enligt kyrkoordningen finns detta begrepp inte längre kvar. I Uppsala stift finns idag en ”ärkebiskop” och en ”biskop i Uppsala stift”.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:19 av Erna Arhag om stiftsorganisationen

Motion till Kyrkomötet 2000:30 av Reidar Gustafsson om stiftsöversyn

Motion till Kyrkomötet 2000:66 av Britta Olinder och Hans-Olof Andrén om biträdande biskop

Organisationsutskottets betänkande 2000:2 Stiften