2000:30
av Reidar Gustafsson
om stiftsöversyn

KMot 2000:30

Svenska kyrkan är enligt nuvarande indelningssystem uppdelad i tretton stift. När denna indelning antogs kan man anta att den demografiska situationen i Sverige stämde väl överens med denna indelning.

I dagens situation är läget ett helt annat. En relativt stor folkomflyttning har lett till en sned fördelning av befolkningssituationen. Det kan därför vara av stort värde att en översyn av nuvarande stiftsindelning kommer till stånd. Denna översyn kan gälla såväl delning som sammanläggning av stift. Dessutom måste eventuella förändringar ske i god tid före de kyrkliga valen, så att förändringarna kan äga rum vid årsskiftet efter valet.

Med det ovan anförda hemställer jag

att Kyrkomötet ger Kyrkostyrelsen i uppdrag att se över stiftsindelningen och lägga förslag om detta i god tid före kommande val.

Älvsbyn den 13 mars 2000

Reidar Gustafsson