Skeppsholmskyrkan – ett ekumeniskt konst- och kulturcentrum

Det finns behov av ett kyrkligt kulturcentrum för arkitektur, skulptur och måleri för att inspirera och vägleda församlingar, menar motionärerna som också framför att Skeppsholmskyrkan i Stockholm skulle var en lämplig plats för det.

Frågan om ifall Svenska kyrkan ska inrätta ett kyrkligt konst- och kulturcentrum har behandlats flera gånger tidigare. Just nu pågår samtal i Svenska kyrkans kulturråd om hur Skeppsholmskyrkan ska användas framöver. Kyrkomötet anser att resultaten av samtalen bör inväntas innan man fattar beslut i frågan och avslog därför motionen.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:29 av Börje Finnstedt m.fl. om Skeppsholmskyrkan – ett ekumeniskt konst- och kulturcentrum

Kyrkolivsutskottets betänkande 2000:7 Skeppsholmskyrkan – ett ekumeniskt konst- och kulturcentrum

Skeppsholmskyrkan – ett ekumeniskt konst- och kulturcentrum