2000:66
av Britta Olinder och Hans-Olof Andrén
om biträdande biskop

KMot 2000:66

Arbetsbördan för våra biskopar är mycket stor. När det gäller ärkestiftet med sina särskilda uppgifter har situationen dock förbättrats genom en fördelning av arbetsuppgifter mellan ärkebiskopen och biskopen i Uppsala.

Det är angeläget att lösa problemen med biskoparnas arbetsbörda också i de tre största stiften, Lunds, Göteborgs och Stockholms stift. Även i dessa fall bör en ordning med biträdande biskop kunna tillämpas. Uppsalamodellen som ger den biträdande biskopen ett territoriellt ansvar (s.k. area bishops) är förmodligen en lämplig lösning också i dessa stift. Ett utredningsarbete behöver därför påbörjas. Eftersom det finns tidigare utredningsmaterial gällande ärkestiftet, torde en utredning enligt vår bedömning kunna genomföras inom ramen för tillgängliga resurser.

Mot bakgrund av det anförda hemställer vi

att Kyrkostyrelsen får i uppdrag att utreda frågan om biträdande biskopar i Lunds, Göteborgs och Stockholms stift.

Göteborg den 16 mars 2000

Britta Olinder Hans-Olof Andrén