2000:19
av Erna Arhag
om stiftsorganisationen

KMot 2000:19

Kyrkoordningen har på ett flertal områden klarlagt den lokala nivåns organisation, mål och inriktning. Kriteriekravet för en församling har tydliggjort församlingsbegreppet. Även kyrkoherdens roll har lyfts fram och betonats liksom de förtroendevaldas.

Vad avser den regionala nivån, har även där skett en del förändringar. En del återstår dock vad avser stiften. En översyn av stiftsorganisationen kan sannolikt skapa förutsättningar för ett ännu effektivare resursutnyttjande och nytänkande även på stiftsnivån.

Stiftskriterier kan formuleras på samma sätt som för församlingen. En belysning av domkapitlets respektive stiftsstyrelsens nya roller. Behövs båda eller kan det skapas ett gemensamt beslutsorgan?

Geografiska gränser kan behöva ses över för att stämma bättre överens med kommun- och landskaps-/länsgränser. Det blir aktuellt i samband med t.ex. kyrkovalen och det administrativa arbetet därmed.

Ovanstående är ett axplock av ett utredningsuppdrag som bör utarbetas av Kyrkostyrelsen för vidare direktiv och ledning.

Mot bakgrund av ovan anförda hemställer jag

att Kyrkomötet uppdrar åt Kyrkostyrelsen att tillsätta en utredning med uppgift att utreda och lämna förslag till en framtida stiftsorganisation.

Åhus den 12 mars 2000

Erna Arhag