Stöd till forskarstudier

Svenska kyrkan behöver finna former för att stimulera och möjliggöra högre studier inom områden som är till nytta för församlingar och stift. Därför tillsätts nu en utredning om stöd till vetenskapliga studier på doktorandnivå. De bestämmelser för antagning till forskarutbildning vid universitet och högskolor som nu antagits av högskoleverket innebär att Svenska kyrkan på sikt kommer att sakna teologisk kompetens i önskvärd utsträckning. Kyrkomötet konstaterade att Svenska kyrkan har stort behov av välutbildade medarbetare inom samtliga profiler.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:64 av Marianne Upmark om stöd till forskarstudier

Kyrkolivsutskottets betänkande 2000:13 Stöd till forskarstudier