Kyrkostyrelsens skrivelse
till Kyrkomötet
2005:11
Förslag till ändringar i kyrkoordningen

KsSkr 2005:11

Kyrkostyrelsen överlämnar denna skrivelse till Kyrkomötet.

Visby den 15 juni 2005

KG Hammar

Lars Friedner

Skrivelsens huvudsakliga innehåll

I skrivelsen föreslås bland annat följande ändringar i kyrkoordningen:

- Bestämmelsen om domkapitlets möjligheter att meddela undantag från huvudbestämmelsen om att huvudgudstjänst skall hållas alla söndagar och kyrkliga helgdagar arbetas om och förenklas, samtidigt som det klargörs att domkapitlets beslut i frågan skall framgå av församlingsinstruktionen. I 37 kap. 2 § anges att om domkapitlet i församlingsinstruktionen har medgivit sådana undantag från huvudregeln får en församling undantas från en indelningsändring.

- Kyrkoordningen förtydligas så att det framgår att förbudet mot att ta ut avgift av konfirmanden gäller oavsett om den egna församlingen, en annan församling eller ett stift ordnar konfirmationen och enbart kostnader som motsvaras av konfirmationsersättningen. Detta gäller även vid avbruten konfirmation. Vidare bemyndigas Kyrkostyrelsen att utfärda närmare bestämmelser om ersättningens omfattning och storlek.

- Det klargörs att den nationella nivåns ansvar för systemfrågor inte enbart avser kyrkobokföringssystemet utan alla datasystem som är gemensamma för Svenska kyrkan.

- Domkapitlet ges möjlighet att självt pröva frågor om utlämnande av handlingar som hör till dess verksamhet. Som en följd av det utvidgas domkapitlets delegationsmöjligheter. På samma sätt skall biskop ges rätt att pröva begäran om utlämnande av handlingar som hör till biskopens verksamhet.

I skrivelsen föreslås vidare att nu gällande bestämmelser om församlingar som saknar beslutande organ och som återfinns i Svenska kyrkans bestämmelser skall inarbetas i kyrkoordningen.

Dessutom föreslås att annandag pingst med anledning av att denna dag inte längre är allmän helgdag övergår till att i kyrkoåret bli kyrklig högtidsdag utan att vara helgdag.

Slutligen föreslås vissa mindre ändringar och rättelser i kyrkoordningen.

Samtliga ändringar i kyrkoordningen föreslås träda i kraft den 1 januari 2006.

Två av Kyrkostyrelsens ledamöter har reserverat sig mot Kyrkostyrelsens beslut i den del som rör konfirmationsersättningen.

Skrivelsens huvudsakliga innehåll 1

Kyrkostyrelsens förslag till kyrkomötesbeslut 2

Ändringar i kyrkoordningen 2

1 Inledning 2

2 Församlingsindelning och församlingsinstruktion 2

2.1 Bakgrund 2

2.2 Överväganden och förslag 2

3 Konfirmationsersättningen 2

3.1 Bakgrund 2

3.2 Överväganden och förslag 2

4 Svenska kyrkans gemensamma datasystem 2

4.1 Bakgrund 2

4.2 Överväganden och förslag 2

5 Prövning av begäran att utfå handlingar 2

5.1 Bakgrund 2

5.2 Överväganden och förslag 2

6 Övriga ändringar och rättelser i kyrkoordningen 2

6.1 Församlingar som saknar beslutande organ 2

6.2 Annandag pingst 2

6.3 Namnändring Tyska Kristine församling 2

6.4 Kostnadsutjämning för andel kyrkotillhöriga för icke-territoriella församlingar 2

6.5 Dubbelvalsavveckling 2

6.6 Ikraftträdande av mindre justeringar av församlingsgränser 2

Utdrag ur Kyrkostyrelsens protokoll 2

Reservation 2

Kyrkostyrelsens förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att anta Kyrkostyrelsens förslag till ändringar i 3, 4, 9, 10, 17, 28, 35, 37, 38, 42, 44, 53 och 56 kap. kyrkoordningen.

Previous PageInnehållsförteckningNext Page