Svenska kyrkan, Pressmeddelanden
Svenska kyrkans logotyp

Kyrkomötet - startsida
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor
Beslut
Sök
 

Ändringar i kyrkoordningen

Härigenom föreslås i fråga om kyrkoordningen (SvKB 1999:1)

dels att 37 kap. 2 a § skall upphöra att gälla,

dels att 9 kap. 5b §, 10 kap. 3 §, 17 kap. 3 §, 28 kap. 1 §, 35 kap. 3 §, 37 kap. 2  och 15 §§, 38 kap. 78 §, 42 kap. 7 §, 44 kap. 8 §, 53 kap. 10 § samt 56 kap. 3 § skall ha följande lydelse,

dels att det skall införas tre nya paragrafer, 3 kap. 6 a §, 4 kap. 8 a § och 42 kap. 7 a § av följande lydelse.

dels att det skall införas nya rubriker före 3 kap. 6 a § och 4 kap. 8 a § av följande lydelse.

Nuvarande lydelse

Föreslagen lydelse

3 kap. Beslutande organ i församlingar och samfälligheter

 

Beslutanderätten när en församling som ingår i en samfällighet saknar beslutande organ

6 a § Om kyrkofullmäktige i en församling som ingår i en samfällighet inte har tillräckligt antal ledamöter för att vara beslutfört får kyrkorådet fatta de beslut som annars ankommer på kyrkofullmäktige.

      Om det i fall som anges i första stycket inte heller finns något kyrkoråd som är beslutfört skall samfällda kyrkofullmäktige

      1. efter förslag från kyrkoherden fatta sådana beslut om mål och riktlinjer för verksamheten som avses i 3 kap. 6 § första stycket, punkten 1,

      2. bestämma vilket beslutande organ församlingen skall ha enligt 3 kap .1-3 §§

      3. fastställa antalet ledamöter och andelen ersättare i kyrkofullmäktige eller direktvalt kyrkoråd enligt 3 kap. 8 § respektive 4 kap. 12 och 13§§, samt

      4. välja ledamöter och ersättare i indelningsdelegerade i enlighet med 37 kap. 51 §.

4 kap. Kyrkorådet, kyrkonämnden och andra nämnder i församlingar och samfälligheter

 

Uppgiftsfördelning när beslutfört kyrkoråd saknas

8 a § Om kyrkorådet i en församling som ingår i en samfällighet inte har tillräckligt antal ledamöter för att vara beslutfört gäller följande.

      Kyrkonämnden

      1. tillsätter, enligt 2 kap. 11 § tredje stycket, befattningar som omfattar tjänstgöring enbart i församlingen,

      2. väljer, i enlighet med 4 kap. 24 §, minst två kyrkvärdar bland dem som är röstberättigade och tillhör församlingen,

      3. utser, i enlighet med 40 kap. 2 § tredje stycket jämfört med 4 kap. 24 §, en av kyrkvärdarna att tillsammans med kyrkoherden ansvara för kyrkobyggnadens inventarier i enlighet med bestämmelserna i lagen (1988:950) om kulturminnen m.m., och

      4. fullgör övriga uppgifter som annars ankommer på kyrkorådet om inte annat framgår av denna paragraf.

      Kyrkoherden

      1. beslutar, i enlighet med 17 kap. 6 §, i kyrkorådets ställe om former för huvudgudstjänster,

      2. beslutar, i enlighet med 17 kap. 7 §, i kyrkorådets ställe att en huvudgudstjänst får firas med församling i ett annat samfund,

      3. beslutar, i enlighet med 17 kap. 8 §, om huvudgudstjänstens uppbyggnad,

      4. fastställer, i enlighet med 17 kap. 9 §, gudstjänstplan,

      5. beslutar, i enlighet med 18 kap. 6 §, att huvudgudstjänst får firas i annan form än enligt kyrkohandbokens ordningar,

      6. yttrar sig om namn på ett pastorat, en flerpastoratssamfällighet eller ett kontrakt enligt 37 kap. 56 §,

      7. prövar frågor om upplåtelse av kyrka enligt 41 kap 4 §,

      8. beslutar om församlingskollekter enligt 43 kap. 6 §,

      9. avger verksamhetsberättelse i enlighet med 47 kap. 12 §, samt

      10. lämnar budgetförslag till kyrkonämnden i enlighet med 47 kap. 13 §.

      Innan kyrkoherden fattar ett sådant beslut som anges i punkterna 1–5 och 8 skall samråd ske med församlingens kyrkvärdar.

9 kap. Domkapitlet

5 b § Beträffande ärenden enligt 31 kap. 11–14 §§, 32 kap. 11–14 §§, 34 kap. 9, 10 och 14 §§, 57 kap. 8–18 §§ och 58 kap. får delegation ske bara på det sätt som anges i andra stycket.

      Domkapitlet får uppdra åt

      1. ordföranden eller vice ordföranden att slutligt avgöra ärenden enligt 31 kap. 11 § 2 och 3 samt 32 kap. 11 § 2 och 3,

      2. en grupp bestående av ordföranden eller vice ordföranden och ytterligare minst två av domkapitlets ledamöter att besluta i ärenden enligt 34 kap. 9, 10 eller 14 §§. Gruppen får endast fatta beslut om samtliga är ense,

      3. ordföranden, vice ordföranden, den ledamot som är eller har varit ordinarie domare eller den ledamotens ersättare att beträffande ärenden enligt 31 kap. 11–14 §§, 32 kap. 11–14 §§, 57 kap. 8–18 §§ och 58 kap. fatta sådana beslut som inte innefattar ett slutligt avgörande av ärendet, eller som innebär att ärendet inte skall prövas i sak, och

      4. den som var ordförande att besluta om rättelse enligt 57 kap. 18 § och 58 kap. 16 §.

5 b § Beträffande ärenden enligt 31 kap. 11–14 §§, 32 kap. 11–14 §§, 34 kap. 9, 10 och 14 §§, 53 kap. 10 §, 57 kap. 8¤–18 §§ och 58 kap. får delegation ske bara på det sätt som anges i andra stycket.

      Domkapitlet får uppdra åt

      1. ordföranden eller vice ordföranden att slutligt avgöra ärenden enligt 31 kap. 11 § 2 och 3 samt 32 kap. 11 § 2 och 3,

      2. en grupp bestående av ordföranden eller vice ordföranden och ytterligare minst två av domkapitlets ledamöter att besluta i ärenden enligt 34 kap. 9, 10 eller 14 §§. Gruppen får endast fatta beslut om samtliga är ense,

      3. ordföranden, vice ordföranden, den ledamot som är eller har varit ordinarie domare eller den ledamotens ersättare att beträffande ärenden enligt 31 kap. 11–14 §§, 32 kap. 11–14 §§, 57 kap. 8–18 §§ och 58 kap. fatta sådana beslut som inte innefattar ett slutligt avgörande av ärendet, eller som innebär att ärendet inte skall prövas i sak,

      4. ordföranden, vice ordföranden och sekreteraren att fatta beslut i fråga om utlämnande av handling enligt 53 kap. 10 §, och

      5. den som var ordförande att besluta om rättelse enligt 57 kap. 18§ och 58 kap. 16 §.

10 kap. Den nationella nivåns uppdrag

3 § Dessutom skall Kyrkomötet eller något organ som Kyrkomötet bestämmer

      1. stödja stiftens arbete för utveckling av församlingslivet,

      2. ansvara för Svenska kyrkans arbete bland svenskar i andra länder,

      3. svara för Svenska kyrkans officiella relationer till andra kyrkor och samfund,

      4. samordna Svenska kyrkans och dess församlingars ansvar för internationell mission och internationell diakoni,

      5. ange villkoren för tillträde till de kyrkliga grundutbildningarna och bestämma utbildningsplanerna för dessa samt se till att de kyrkliga grundutbildningarna erbjuds i tillräcklig omfattning,

      6. svara för det kyrkliga utjämningssystemet, samt

      7. ha hand om övergripande frågor när det gäller kyrkobokföringssystemet.

3 § Dessutom skall Kyrkomötet eller något organ som Kyrkomötet bestämmer

      1. stödja stiftens arbete för utveckling av församlingslivet,

      2. ansvara för Svenska kyrkans arbete bland svenskar i andra länder,

      3. svara för Svenska kyrkans officiella relationer till andra kyrkor och samfund,

      4. samordna Svenska kyrkans och dess församlingars ansvar för internationell mission och internationell diakoni,

      5. ange villkoren för tillträde till de kyrkliga grundutbildningarna och bestämma utbildningsplanerna för dessa samt se till att de kyrkliga grundutbildningarna erbjuds i tillräcklig omfattning,

      6. svara för det kyrkliga utjämningssystemet, samt

      7. ha hand om övergripande frågor när det gäller Svenska kyrkans gemensamma datasystem.

      De organ som Kyrkomötet bestämmer har också andra förvaltande uppgifter.

17 kap. Gudstjänstliv

3 § I varje församling skall det firas en huvudgudstjänst alla söndagar och kyrkliga helgdagar.

      En huvudgudstjänst får dock firas gemensamt för två eller flera församlingar, om domkapitlet medger det. Innan domkapitlet fattar ett sådant beslut skall de berörda församlingarna ges tillfälle att yttra sig.

      Om församlingens huvudgudstjänst flyttas till en annan församling skall en gudstjänst ändå firas i församlingen under veckan.

      Finns det särskilda skäl får domkapitlet medge undantag från bestämmelserna i tredje stycket.

      Finns det särskilda skäl får domkapitlet på begäran av en församling i församlingsinstruktionen besluta om undantag från bestämmelserna i första stycket. I ett sådant beslut skall domkapitlet ange vad som i stället skall gälla i fråga om församlingens gudstjänstliv. Om beslutet gäller enstaka tillfällen behöver det inte finnas i församlingsinstruktionen.

28 kap. Kyrkoåret

1 § Kyrkoårets helg- och högtidsdagar är följande

1 § Kyrkoårets helg- och högtidsdagar är följande

_ _ _ _ _ _

annandag pingst

dagen efter pingstdagen

 

annandag pingst*

dagen efter pingstdagen

_ _ _ _ _ _

Med * markerad dag är kyrklig högtidsdag utan att vara helgdag enligt lagen (1989:253) om allmänna helgdagar.

35 kap. Församlingstillhörighet

3 § En person har rätt att tillhöra Tyska Kristine församling i Göteborg om han eller hon tillhör Svenska kyrkan och är folkbokförd i en församling i Göteborgs, Härryda, Kungsbacka, Kungälvs, Mölndals, Partille eller Öckerö kommun, och dessutom

      1. är medborgare i Tyskland,

      2. är född i ett tyskspråkigt land,

      3. är barn till någon som är född i ett tyskspråkigt land,

      4. är make eller barn till någon som tillhör församlingen enligt 1, 2 eller 3, eller

      5. är efterlevande make eller barn till någon som tillhört församlingen enligt 1, 2 eller 3.

3 § En person har rätt att tillhöra Tyska Christinae församling i Göteborg om han eller hon tillhör Svenska kyrkan och är folkbokförd i en församling i Göteborgs, Härryda, Kungsbacka, Kungälvs, Mölndals, Partille eller Öckerö kommun, och dessutom

      1. är medborgare i Tyskland,

      2. är född i ett tyskspråkigt land,

      3. är barn till någon som är född i ett tyskspråkigt land,

      4. är make eller barn till någon som tillhör församlingen enligt 1, 2 eller 3, eller

      5. är efterlevande make eller barn till någon som tillhört församlingen enligt 1, 2 eller 3.

37 kap. Ändringar i indelningen

2 § Följande kriterier gäller för församling:

      1. I församlingen firas en huvudgudstjänst varje söndag och annan kyrklig helgdag eller åtminstone en gudstjänst varje vecka om inte domkapitlet har medgivit något annat.

      2. I församlingen finns minst ett kyrkorum, invigt i Svenska kyrkans ordning.

      3. I församlingen finns människor som tar ansvar för att församlingens uppgifter blir utförda och som är beredda att åtaga sig förtroendeuppdragen i församlingen.

      Om det finns särskilda skäl får en församling undantas från en indelningsändring även om den inte uppfyller dessa kriterier.

2 § Följande kriterier gäller för församling:

      1. I församlingen firas en huvudgudstjänst varje söndag och annan kyrklig helgdag eller åtminstone en gudstjänst varje vecka.

      2. I församlingen finns minst ett kyrkorum, invigt i Svenska kyrkans ordning.

      3. I församlingen finns människor som tar ansvar för att församlingens uppgifter blir utförda och som är beredda att åtaga sig förtroendeuppdragen i församlingen.

      Om domkapitlet i församlings-instruktionen har medgivit undantag från bestämmelserna i första stycket eller om det annars finns särskilda skäl får en församling undantas från en indelningsändring även om den inte uppfyller dessa kriterier.

2 a § Om det krävs för att en församling skall kunna fullgöra sin grundläggande uppgift enligt 2 kap. 1 § kyrkoordningen, får Kyrkostyrelsen besluta om bestämmelser om undantag från kyrkoordningen till följd av att församlingens kyrkofullmäktige eller direktvalda kyrkoråd inte har tillräckligt antal ledamöter för att kunna fatta några beslut.

      Sådana av Kyrkostyrelsen utfärdade bestämmelser får dock gälla längst till utgången av år 2005.

 

15 § En ändring i församlingsindelningen träder i kraft den 1 januari året efter det år då ordinarie kyrkoval har ägt rum.

      En ändring som är av så begränsad omfattning att församlingen även under återstoden av mandatperioden bör kunna företrädas av tidigare valda organ träder i kraft den 1 januari det år som bestämts i beslutet. Detsamma gäller om stiftsstyrelsen fattat beslut enligt 14 §.

      En ändring som är av så begränsad omfattning att församlingen även under återstoden av mandatperioden bör kunna företrädas av tidigare valda organ träder i kraft den 1 januari det år som bestämts i beslutet. Detsamma gäller om stiftsstyrelsen fattat beslut enligt 14 §. Om beslutet har fattats med stöd av bestämmelserna i 4 § träder det dock i kraft vid den tidpunkt som stiftsstyrelsen eller Kyrkostyrelsen beslutar.

      Om det finns särskilda skäl får stiftsstyrelsen även i andra fall än som anges i tredje stycket besluta att en ändring som innebär att en ny församling bildas genom sammanläggning av församlingar skall träda i kraft under pågående mandatperiod. Ändringen träder i kraft den 1 januari det år som bestämts i beslutet.

38 kap. Direkta val

78 § Kandidater som har fått mandat i fler än en valkrets eller för mer än en nomineringsgrupp skall tillträda det mandat för vilket deras personliga röstetal är störst i förhållande till antalet röster för nomineringsgruppen. Har kandidaterna inte tagit plats i ordningen på grundval av sina personliga röstetal, skall de tillträda mandatet i den valkrets där nomineringsgruppens röstetal är högst.

      Det mandat som kandidaten inte tillträder skall tillfalla den som skulle komma först i ordningen enligt 80 §. Vid denna beräkning skall man bortse från den som redan valts till ledamot.

      Det mandat som kandidaten inte tillträder skall tillfalla den som skulle komma först i ordningen enligt 79 §. Vid denna beräkning skall man bortse från den som redan valts till ledamot.

42 kap. Avgifter och uppbörd

7 § Den som tillhör Svenska kyrkan har rätt att delta i konfirmation, om inte synnerliga skäl hindrar det. Någon avgift får inte tas ut om den egna församlingen ordnar konfirmationen. Om en annan församling eller ett stift själv eller i samverkan med någon annan ordnar konfirmationen har den församlingen eller stiftet rätt till konfirmationsersättning från den församling som konfirmanden tillhör. Kyrkostyrelsen fastställer beloppets storlek.

      7 § Den som tillhör Svenska kyrkan har rätt att delta i konfirmation, om inte synnerliga skäl hindrar det.

      Beslutet om rätt att delta i konfirmation fattas av kyrkoherden i den församling där konfirmationen begärs. Kyrkoherden får även uppdra åt någon annan präst i församlingen att besluta.

 

      7 a § Någon avgift får inte tas ut av konfirmanden för sådana kostnader som motsvarar den konfirmationsersättning som anges i andra och tredje styckena.

      Om en annan församling än den som konfirmanden tillhör eller ett stift ordnar konfirmationen, själv eller i samverkan med någon annan, har den församlingen eller stiftet rätt till konfirmationsersättning från den församling som konfirmanden tillhör.

      Kyrkostyrelsen får utfärda närmare bestämmelser om vad konfirmationsersättningen omfattar och om ersättningens storlek.

44 kap. Ekonomisk utjämning

8 § Församlingens kostnader med anledning av andelen kyrkotillhöriga inom församlingens område utjämnas genom avgifter och bidrag. Om de kyrkotillhörigas andel av de folkbokförda invånarna i en församling den 1 januari året före bidragsåret överstiger medeltalet för de kyrkotillhöriga i landet vid samma tidpunkt, skall församlingen betala en kyrkotillhörigavgift till kyrkofonden. Om de kyrkotillhörigas andel understiger medeltalet kyrkotillhöriga i landet, skall församlingen i stället få ett kyrkotillhörigbidrag från kyrkofonden.

      Avgiften eller bidraget fastställs varje år och beräknas på grundval av skillnaden mellan andelen kyrkotillhöriga i församlingen och medeltalet kyrkotillhöriga i landet. Skillnaden multipliceras med antalet folkbokförda invånare i församlingen den 1 januari året före bidragsåret, en genomsnittskostnad för egentlig verksamhet och en procentsats som beslutas av Kyrkofondens styrelse. Styrelsen får besluta om minskning av procentsatsen vid låg andel kyrkotillhöriga.

 

      Bestämmelserna i första och andra styckena gäller endast territoriella församlingar.

53 kap. Offentlighet för handlingar

10 § Ett önskemål enligt 9 § skall prövas av den juridiska person som förvarar handlingen.

 

      I fråga om handlingar som hör till domkapitlets verksamhet skall dock prövningen ske av domkapitlet. I fråga om handlingar som hör till biskopens verksamhet enligt 8 kap. 1  § skall prövningen ske av biskopen.

      Om en viss befattningshavare enligt arbetsordning eller särskilt beslut svarar för vården av en handling, är det i första hand han eller hon som skall pröva om handlingen kan lämnas ut.

      I tveksamma fall eller om han eller hon vägrar att lämna ut handlingen eller del av den, skall frågan om utlämnande hänskjutas till den juridiska personen, om den som har framställt önskemålet begär det.

      Den som har framställt önskemålet skall underrättas om att ett sådant hänskjutande kan begäras och att ett beslut av den juridiska personen krävs för att överklagande skall kunna ske.

      I tveksamma fall eller om han eller hon vägrar att lämna ut handlingen eller del av den, skall frågan om utlämnande hänskjutas till den juridiska personen, domkapitlet eller biskopen om den som har framställt önskemålet begär det.

      Den som har framställt önskemålet skall underrättas om att ett sådant hänskjutande kan begäras och att ett beslut av den juridiska personen, domkapitlet eller biskopen krävs för att överklagande skall kunna ske.

56 kap. Kyrkobokföring och andra register

3 § Kyrkostyrelsen får bestämma om ytterligare gemensamma register.

3 § Kyrkostyrelsen får bestämma om ytterligare gemensamma register.

      Kyrkostyrelsen får också bestämma om användningen av Svenska kyrkans gemensamma datasystem.

___________________

Dessa bestämmelser träder i kraft den 1 januari 2006.

Previous PageInnehållsförteckningNext Page