Kyrkostyrelsens skrivelse
till Kyrkomötet
2005:8
Förtroendevalda styrorgan på nationell nivå m.m.

KsSkr 2005:8

Kyrkostyrelsen överlämnar denna skrivelse till Kyrkomötet.

Visby den 15 juni 2005

KG Hammar

Lars Friedner

Skrivelsens huvudsakliga innehåll

2004 års kyrkomöte uppdrog åt Kyrkostyrelsen att till Kyrkomötet 2005 lägga förslag till en ny utformning av de förtroendevalda styrorganen på nationell nivå. En särskild utredning tillsatt av Kyrkostyrelsen har presenterat sina förslag i betänkandet Organisation på nationell nivå – Förslag om förtroendevalda styrorgan. Betänkandet är fogat till denna skrivelse som bilaga.

I enlighet med förslaget i betänkandet Organisation på nationell nivå – Förslag om förtroendevalda styrorgan föreslås för kommande mandatperiod att nämnderna för internationell mission och diakoni och för Svenska kyrkan i utlandet skall finnas kvar. Nämnden för kyrkolivets utveckling avvecklas. Samtidigt inrättas en ny nämnd för utbildning, forskning och kultur. Kyrkofondens styrelse avskaffas och Kyrkostyrelsen ges det fulla ansvaret för förvaltningen av den nationella nivåns kapital och för det ekonomiska utjämningssystemet.

Vidare föreslås att bestämmelserna i kyrkoordningen om den nationella nivåns uppgifter skall kompletteras så där även ingår arbetet med forskning och med kultur. Det skall inte längre finnas några bestämmelser om kyrkofonden i kyrkoordningen.

I skrivelsen finns förslag till vissa ändringar i instruktionerna för Nämnden för internationell diakoni och mission och för Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet i de delar som gäller nämndernas ställning och grundläggande uppgifter. Därtill finns förslag till en instruktion för den nya Nämnden för utbildning, forskning och kultur.

Ändringarna i den nationella nivåns organisation föreslås träda i kraft 25 september 2006.

Fem av Kyrkostyrelsens ledamöter har avgivit en reservation där de föreslår att det inte skall inrättas någon nämnd för utbildning, forskning och kultur.

Innehåll

Bilaga 39

Utredning 39

Kyrkostyrelsens förslag till kyrkomötesbeslut

1. Kyrkomötet beslutar att anta Kyrkostyrelsens förslag till ändringar i kyrkoordningen.

2. Kyrkomötet beslutar att anta Kyrkostyrelsens förslag till ändringar i arbetsordningen för Kyrkomötet.

3. Kyrkomötet beslutar att anta Kyrkostyrelsens förslag till ändringar i ersättningsstadgan.

4. Kyrkomötet beslutar att anta Kyrkostyrelsens förslag till ändringar i instruktionen för Nämnden för internationell mission och diakoni.

5. Kyrkomötet beslutar att anta Kyrkostyrelsens förslag till instruktion för Nämnden för utbildning, forskning och kultur.

6. Kyrkomötet beslutar att anta Kyrkostyrelsens förslag till ändringar i instruktionen för Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet.

7. Kyrkomötet beslutar att instruktionerna för Kyrkofondens styrelse och för Nämnden för kyrkolivets utveckling skall upphöra att gälla den 25 september 2006.

Previous PageInnehållsförteckningNext Page