Svenska kyrkan, Pressmeddelanden
Svenska kyrkans logotyp

Kyrkomötet - startsida
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor
Beslut
Sök
 

Ändringar i kyrkoordningen

Kyrkomötet beslutar i fråga om kyrkoordningen (SvKB 1999:1)

dels att 10 kap. 5 §, 12 kap. 7 och 8 §§, 44 kap. 20 §, 45 kap. och 46 kap. 16 § skall upphöra att gälla,

dels att rubrikerna före 12 kap. 7 § och 44 kap. 16 § skall upphöra att gälla,

dels att inledningen till elfte avdelningen skall ha följande lydelse,

dels att 10 kap. 3 och 6 §§, 11 kap. 9 §, 12 kap. 3, 4, 9 och 11–13 a §§, 33 kap. 9 §, 42 kap. 2-5 §§, 44 kap. 1, 3, 6-9, 12, 13, 15 och 19 §§, 46 kap. 6 § samt 51 kap. 2, 5 och 6 §§ skall ha följande lydelse,

dels att det skall införas två nya paragrafer, 34 kap, 16 a § och 51 kap. 2 a §, av följande lydelse.

Nuvarande lydelse

Föreslagen lydelse

10 kap. Den nationella nivåns uppdrag

3 § Dessutom skall Kyrkomötet eller något organ som Kyrkomötet bestämmer

      1. stödja stiftens arbete för utveckling av församlingslivet,

      2. ansvara för Svenska kyrkans arbete bland svenskar i andra länder,

      3. svara för Svenska kyrkans officiella relationer till andra kyrkor och samfund,

      4. samordna Svenska kyrkans och dess församlingars ansvar för internationell mission och internationell diakoni,

      5. ange villkoren för tillträde till de kyrkliga grundutbildningarna och bestämma utbildningsplanerna för dessa samt se till att de kyrkliga grundutbildningarna erbjuds i tillräcklig omfattning.

      6. svara för det kyrkliga utjämningssystemet, samt

      7. ha hand om övergripande frågor när det gäller kyrkobokföringssystemet.

3 § Kyrkostyrelsen eller något annat organ som Kyrkomötet bestämmer skall

      1. stödja stiftens arbete för utveckling av församlingslivet,

      2. ansvara för Svenska kyrkans arbete bland svenskar i andra länder,

      3. svara för Svenska kyrkans officiella relationer till andra kyrkor och samfund,

      4. samordna Svenska kyrkans och dess församlingars ansvar för internationell mission och internationell diakoni,

      5. ange villkoren för tillträde till de kyrkliga grundutbildningarna och bestämma utbildningsplanerna för dessa samt se till att de kyrkliga grundutbildningarna erbjuds i tillräcklig omfattning,

      6. svara för det kyrkliga utjämningssystemet,

      7. ha hand om övergripande frågor när det gäller Svenska kyrkans gemensamma datasystem,

      8. främja forskning av betydelse för Svenska kyrkan, och

      9. verka för ett rikt och mångfaldigt kulturliv som främjar dialogen kring religion och livstolkning.

      De organ som Kyrkomötet bestämmer har också andra förvaltande uppgifter.

5 § Kyrkofondens styrelse ansvarar för förvaltningen av kyrkofonden och andra tillgångar på den nationella nivån, det kyrkliga utjämningssystemet, den kyrkoantikvariska ersättningen samt de övergripande frågorna när det gäller avgiftsbetalning.

 

6 § För samordning, planering och utveckling skall det finnas följande nämnder:

      1. Nämnden för internationell mission och diakoni, med särskilt ansvar för insatserna rörande internationell mission och diakoni.

      2. Nämnden för kyrkolivets utveckling, med särskilt ansvar för de kyrkliga grundutbildningarna och för stödjande av stiftens arbete.

      3. Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet med särskilt ansvar för att främja församlingslivet i utlandsförsamlingarna och övriga verksamheter som bedrivs av utlandskyrkan.

      Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet beslutar vilka utlandsförsamlingar och övriga utlandsverksamheter (utlandskyrkan) som skall tillhöra Svenska kyrkan. Sådana utlandsförsamlingar och verksamheter är skyldiga att tillämpa kyrkoordningens bestämmelser bara om det är särskilt angivet.

6 § För samordning, planering och utveckling skall det finnas följande nämnder:

      1. Nämnden för internationell mission och diakoni, med särskilt ansvar för insatserna rörande internationell mission och diakoni.

      2. Nämnden för utbildning, forskning och kultur, med särskilt ansvar för de kyrkliga grundutbildningarna, kyrkans forskning och kulturfrågorna.

      3. Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet med särskilt ansvar för att främja församlingslivet i utlandskyrkan.

 

11 kap. Kyrkomötet

9 § Stiftens biskopar får delta i Kyrkomötets överläggningar och framställa förslag.

      Ledamöterna i Kyrkostyrelsen har rätt att närvara och delta i Kyrkomötets överläggningar. De får delta i besluten bara om de är ledamöter av Kyrkomötet.

      Ordföranden i Kyrkofondens styrelse får delta i överläggningarna, men inte i besluten vid granskningen av verksamheten hos styrelsen även om han eller hon inte är ledamot av Kyrkomötet eller i Kyrkostyrelsen. Detsamma gäller ordföranden i en nämnd som har tillsatts av Kyrkomötet enligt bestämmelserna i 10 kap. 6 § vid granskningen av nämndens verksamhet.

      Ordföranden i en sådan nämnd som anges i 10 kap. 6 § får delta i överläggningarna, men inte i besluten vid granskningen av nämndens verksamhet även om han eller hon inte är ledamot av Kyrkomötet eller i Kyrkostyrelsen.

12 kap. Kyrkostyrelsen, m.m.

3 § Kyrkostyrelsen skall handlägga vissa ärenden enligt särskilda bestämmelser i kyrkoordningen.

      Kyrkostyrelsen skall begära in yttrande från Biskopsmötet vid beredningen av styrelsens beslut i teologiska och ekumeniska frågor av större vikt.

      När det behövs för att den skall kunna fullgöra sina uppgifter får Kyrkostyrelsen begära in yttranden och upplysningar från stiften samt från församlingar och samfälligheter.

3 § Kyrkostyrelsen skall handlägga vissa ärenden enligt särskilda bestämmelser i kyrkoordningen.

      Beslut om bestämmelser som Kyrkostyrelsen enligt kyrkoordningen kan utfärda får inte delegeras.

4 § Kyrkostyrelsen får överlämna ärenden för handläggning till Kyrkofondens styrelse och till någon av de i 10 kap. 6 § angivna nämnderna. Sådant överlämnande får dock inte avse ärenden om bestämmelser som Kyrkostyrelsen enligt kyrkoordningen skall utfärda.

4 § Kyrkostyrelsen skall begära in yttrande från Biskopsmötet vid beredningen av styrelsens beslut i teologiska och ekumeniska frågor av större vikt.

      När det behövs för att den skall kunna fullgöra sina uppgifter får Kyrkostyrelsen begära in yttranden och upplysningar från stiften samt från församlingar och samfälligheter.

Kyrkofondens styrelse

 

7 § Kyrkofondens styrelse består av nio ledamöter, som väljs av Kyrkomötet. För ledamöterna väljer Kyrkomötet lika många ersättare.

 

8 § Kyrkomötet väljer en av ledamöterna att vara ordförande i Kyrkofondens styrelse och en eller två att vara vice ordförande.

 

Nämnderna för planering, samordning och utveckling

9 § Nämnden för internationell mission och diakoni består av elva ledamöter, som väljs av Kyrkomötet. I nämnden skall en av ledamöterna vara biskop.

      Nämnden för kyrkolivets utveckling består av nio ledamöter, som väljs av Kyrkomötet.

9 § Nämnden för internationell mission och diakoni består av elva ledamöter, som väljs av Kyrkomötet. En av ledamöterna skall vara biskop.

      Nämnden för utbildning, forskning och kultur består av nio ledamöter, som väljs av Kyrkomötet. Biskopsmötet får utse en adjungerad ledamot i nämnden.

      Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet består av biskopen i Visby stift och åtta ledamöter, som väljs av Kyrkomötet.

      För ledamöterna i respektive nämnd väljer Kyrkomötet lika många ersättare.

11 § Ledamöterna och ersättarna i Kyrkostyrelsen, Kyrkofondens styrelse och nämnderna väljs av Kyrkomötet vid det första sammanträdet under mandatperioden. Valen gäller till dess att Kyrkomötet har hållit nya val under nästa mandatperiod.

11 § Ledamöterna och ersättarna i Kyrkostyrelsen och nämnderna väljs av Kyrkomötet vid det första sammanträdet under mandatperioden. Valen gäller till dess att Kyrkomötet har hållit nya val under nästa mandatperiod.

Arbetsformer

12 § Följande bestämmelser om kyrkorådet i en församling skall tillämpas på Kyrkostyrelsen, Kyrkofondens styrelse och nämnderna:

      – 4 kap. 15 § första och andra styckena om fyllnadsval,

      – 4 kap. 18 § om när sammanträdena skall hållas och

      – 4 kap. 19 § om ersättarnas tjänstgöring.

12 § Följande bestämmelser om kyrkorådet i en församling skall tillämpas på Kyrkostyrelsen och nämnderna:

      – 4 kap. 15 § första och andra styckena om fyllnadsval,

      – 4 kap. 18 § om när sammanträdena skall hållas och

      – 4 kap. 19 § om ersättarnas tjänstgöring.

13 § I fråga om hur man fattar beslut tillämpas bestämmelserna i 3 kap. 34–37 §§ om kyrkofullmäktige i en församling.

      Vidare tillämpas bestämmelserna i 3 kap. 39–41 §§ när det gäller hur protokollet skall föras och vad det skall innehålla.

      Bestämmelserna om kyrkofullmäktige skall då gälla Kyrkostyrelsen, Kyrkofondens styrelse eller nämnderna.

      Bestämmelserna om kyrkofullmäktige skall då gälla Kyrkostyrelsen eller nämnderna.

13 a § I fråga om jäv tillämpas bestämmelserna om kyrkoråd i en församling i 4 kap. 22 §. Bestämmelserna om kyrkoråd skall då gälla Kyrkostyrelsen, Kyrkofondens styrelse eller nämnderna.

      Bestämmelserna om jäv gäller även anställda eller andra personer som på Kyrkostyrelsens, Kyrkofondens styrelses eller nämndernas uppdrag handlägger ett ärende.

13 a § I fråga om jäv tillämpas bestämmelserna om kyrkoråd i en församling i 4 kap. 22 §. Bestämmelserna om kyrkoråd skall då gälla Kyrkostyrelsen eller nämnderna.

      Bestämmelserna om jäv gäller även anställda eller andra personer som på Kyrkostyrelsens eller nämndernas uppdrag handlägger ett ärende.

33 kap. Kyrkans förtroendevalda

9 § Förutom det som anges i 5–8 §§ gäller följande valbarhetshinder för förtroendeuppdrag. Hindren gäller för alla kyrkligt anställda som har en tjänstgöringsgrad över 20 procent av heltid för sin befattning.

      1. Den som är anställd i en församling är inte valbar till direkt eller indirekt valt kyrkoråd eller någon nämnd i denna församling. Om församlingen ingår i en samfällighet gäller detta också vid val till kyrkonämnden eller någon annan nämnd i samfälligheten.

      2. Den som är anställd i en samfällighet är inte valbar till kyrkonämnden eller någon annan nämnd i denna samfällighet. Han eller hon är inte heller valbar till ett direkt eller indirekt valt kyrkoråd eller någon nämnd i en församling som ingår i samfälligheten om anställningen innefattar tjänstgöring i den församlingen.

      3. Den som är stiftsanställd är inte valbar till stiftsstyrelsen eller någon av stiftets nämnder.

      4. Den som är anställd på nationell nivå är inte valbar till Kyrkostyrelsen, Kyrkofondens styrelse eller någon nämnd på nationell nivå.

9 § Förutom det som anges i 5–8 §§ gäller följande valbarhetshinder för förtroendeuppdrag. Hindren gäller för alla kyrkligt anställda som har en tjänstgöringsgrad över 20 procent av heltid för sin befattning.

      1. Den som är anställd i en församling är inte valbar till direkt eller indirekt valt kyrkoråd eller någon nämnd i denna församling. Om församlingen ingår i en samfällighet gäller detta också vid val till kyrkonämnden eller någon annan nämnd i samfälligheten.

      2. Den som är anställd i en samfällighet är inte valbar till kyrkonämnden eller någon annan nämnd i denna samfällighet. Han eller hon är inte heller valbar till ett direkt eller indirekt valt kyrkoråd eller någon nämnd i en församling som ingår i samfälligheten om anställningen innefattar tjänstgöring i den församlingen.

      3. Den som är stiftsanställd är inte valbar till stiftsstyrelsen eller någon av stiftets nämnder.

      4. Den som är anställd på nationell nivå är inte valbar till Kyrkostyrelsen eller någon nämnd på nationell nivå.

34 kap. Kyrkans anställda

 

Garantier för kyrkliga organ med pensionsåtaganden

16 a § Kyrkostyrelsen får mot avgift lämna behövliga garantier till kyrkliga organ med pensionsåtaganden som behöver kreditgarantier för att kunna fullgöra sina skyldigheter mot Svenska kyrkans pensionskassa.

Elfte avdelningen: Ekonomi och egendom

Inledning

Det är ett gemensamt ansvar för alla som tillhör kyrkan att efter sin förmåga bidra till de ekonomiska förutsättningarna för kyrkans verksamhet. Därför finns en kyrkoavgift som tas ut i förhållande till vars och ens inkomst.

Svenska kyrkan har ett ärende till hela folket. Genom kyrkofonden visar församlingarna en ömsesidig solidaritet. Det sker en utjämning av de ekonomiska förutsättningarna att det blir möjligt att uppehålla en rikstäckande verksamhet.

Svenska kyrkan har ett ärende till hela folket. Genom utjämningen av de ekonomiska förutsättningarna visar församlingarna en ömsesidig solidaritet. sätt blir det möjligt att uppehålla en rikstäckande verksamhet.

De som har hand om kyrkans ekonomi och egendom svarar för sin förvaltning inför både Gud och människor. Förvaltarskapet måste utövas med hänsyn till hela Guds skapelse. En förvaltare måste vara pålitlig och klok och kunna svara för sin förvaltning när den granskas.

42 kap. Avgifter och uppbörd

2 § När en församling har fastställt budgeten, skall kyrkorådet genast underrätta Kyrkofondens styrelse om den avgiftssats för kyrkoavgift som har bestämts för det följande året. Avgiftssatsen skall bestämmas som ett procenttal av den kyrkotillhöriges inkomst.

2 § När en församling har fastställt budgeten, skall kyrkorådet genast underrätta Kyrkostyrelsen om den avgiftssats för kyrkoavgift som har bestämts för det följande året. Avgiftssatsen skall bestämmas som ett procenttal av den kyrkotillhöriges inkomst.

      För en samfällighet har kyrkonämnden motsvarande skyldighet och för ett stift stiftsstyrelsen.

      Om församlingen eller samfälligheten inte senast den 15 november har underrättat Kyrkofondens styrelse om avgiftssatsen för det kommande året, förblir den oförändrad. Om stiftet inte senast den 30 november har underrättat Kyrkofondens styrelse om avgiftssatsen för det kommande året, förblir den oförändrad.

      Om församlingen eller samfälligheten inte senast den 15 november har underrättat Kyrkostyrelsen om avgiftssatsen för det kommande året, förblir den oförändrad. Om stiftet inte senast den 30 november har underrättat Kyrkostyrelsen om avgiftssatsen för det kommande året, förblir den oförändrad.

3 § Kyrkofondens styrelse skall senast den 8 mars informera församlingar, samfälligheter och stift om den kyrkoavgift som församlingen, samfälligheten eller stiftet kommer att få under året.

      Kyrkofondens styrelse skall senast den 10 september varje år preliminärt informera församlingar, samfälligheter och stift om de kommunalt beskattningsbara inkomsterna för dem som tillhör Svenska kyrkan inom församlingen, samfälligheten eller stiftet.

3 § Kyrkostyrelsen skall senast den 8 mars informera församlingar, samfälligheter och stift om den kyrkoavgift som församlingen, samfälligheten eller stiftet kommer att få under året.

      Kyrkostyrelsen skall senast den 10 september varje år preliminärt informera församlingar, samfälligheter och stift om de kommunalt beskattningsbara inkomsterna för dem som tillhör Svenska kyrkan inom församlingen, samfälligheten eller stiftet.

4 § Kyrkofondens styrelse skall genast överföra intäkterna från kyrkoavgiften till församlingarna, samfälligheterna och stiften. Bestämmelser om avräkning mot intäkterna finns i 44 kap. 13 §.

4 § Kyrkostyrelsen skall genast överföra intäkterna från kyrkoavgiften till församlingarna, samfälligheterna och stiften. Bestämmelser om avräkning mot intäkterna finns i 44 kap. 13 §.

5 § Kyrkofondens styrelse får besluta om rättelse, om ett meddelande från något kyrkligt organ till skattemyndigheten angående kyrkoavgiften till följd av ett skrivfel, räknefel eller liknande förbiseende innehåller en uppenbar oriktighet.

5 § Kyrkostyrelsen får besluta om rättelse, om ett meddelande från något kyrkligt organ till Skatteverket angående kyrkoavgiften till följd av ett skrivfel, räknefel eller liknande förbiseende innehåller en uppenbar oriktighet.

44 kap. Ekonomisk utjämning

Inledande bestämmelser

 

1 § Kyrkostyrelsen har det övergripande ansvaret för det ekonomiska utjämningssystemet.

      Vad som i detta kapitel sägs om församlingar skall för en församling som ingår i en samfällighet i stället gälla samfälligheten.

      Bestämmelserna i detta kapitel skall inte tillämpas på Hovförsamlingen.

3 § Församlingarna skall varje år betala en allmän utjämningsavgift till kyrkofonden. Avgiften beräknas på avgiftsunderlaget och är sju öre per etthundra kronor av avgiftsunderlaget.

3 § Församlingarna skall varje år betala en allmän utjämningsavgift. Avgiften beräknas på avgiftsunderlaget och är sju öre per etthundra kronor av avgiftsunderlaget.

6 § Församlingarnas inkomster utjämnas genom avgifter och bidrag. De församlingar vars avgiftsunderlag överstiger medelavgiftsunderlaget skall betala en inkomstutjämningsavgift till kyrkofonden. De församlingar vars avgiftsunderlag understiger medelavgiftsunderlaget skall få ett inkomstutjämningsbidrag från kyrkofonden.

      Avgiften eller bidraget fastställs varje år och är femtio procent av skillnaden mellan församlingens avgiftsunderlag och medelavgiftsunderlaget, multiplicerad med en avgiftssats som beslutas av Kyrkofondens styrelse.

6 § Församlingarnas inkomster utjämnas genom avgifter och bidrag. De församlingar vars avgiftsunderlag överstiger medelavgiftsunderlaget skall betala en inkomstutjämningsavgift. De församlingar vars avgiftsunderlag understiger medelavgiftsunderlaget skall få ett inkomstutjämningsbidrag.

      Avgiften eller bidraget fastställs varje år och är femtio procent av skillnaden mellan församlingens avgiftsunderlag och medelavgiftsunderlaget, multiplicerad med en avgiftssats som beslutas av Kyrkostyrelsen.

Kostnadsutjämning

7 § Församlingarnas kostnader för kyrkounderhåll utjämnas genom avgifter och bidrag. De församlingar som den 1 januari året före bidragsåret hade fler kyrkotillhöriga per kyrkobyggnad än medeltalet kyrkotillhöriga per kyrkobyggnad i landet vid samma tidpunkt skall betala en kyrkounderhållsavgift till kyrkofonden. De församlingar som hade färre kyrkotillhöriga per kyrkobyggnad än medeltalet skall i stället få ett kyrkounderhållsbidrag från kyrkofonden.

      Avgiften eller bidraget fastställs varje år och beräknas för varje kyrkobyggnad på grundval av skillnaden mellan antalet kyrkotillhöriga per kyrkobyggnad i församlingen och medeltalet kyrkotillhöriga per kyrkobyggnad i landet. Skillnaden multipliceras med genomsnittskostnaden för kyrkounderhåll i hela landet och en procentsats som beslutas av Kyrkofondens styrelse.

      Kyrkofondens styrelse får höja eller sänka avgifter och bidrag med hänsyn till en kyrkobyggnads storlek, byggnadsmaterial och nyttjandegrad.

7 § Församlingarnas kostnader för kyrkounderhåll utjämnas genom avgifter och bidrag. De församlingar som den 1 januari året före bidragsåret hade fler kyrkotillhöriga per kyrkobyggnad än medeltalet kyrkotillhöriga per kyrkobyggnad i landet vid samma tidpunkt skall betala en kyrkounderhållsavgift. De församlingar som hade färre kyrkotillhöriga per kyrkobyggnad än medeltalet skall i stället få ett kyrkounderhållsbidrag.

      Avgiften eller bidraget fastställs varje år och beräknas för varje kyrkobyggnad på grundval av skillnaden mellan antalet kyrkotillhöriga per kyrkobyggnad i församlingen och medeltalet kyrkotillhöriga per kyrkobyggnad i landet. Skillnaden multipliceras med genomsnittskostnaden för kyrkounderhåll i hela landet och en procentsats som beslutas av Kyrkostyrelsen.

      Kyrkostyrelsen får höja eller sänka avgifter och bidrag med hänsyn till en kyrkobyggnads storlek, byggnadsmaterial och nyttjandegrad.

8 § Församlingens kostnader med anledning av andelen kyrkotillhöriga inom församlingens område utjämnas genom avgifter och bidrag. Om de kyrkotillhörigas andel av de folkbokförda invånarna i en församling den 1 januari året före bidragsåret överstiger medeltalet för de kyrkotillhöriga i landet vid samma tidpunkt, skall församlingen betala en kyrkotillhörigavgift till kyrkofonden. Om de kyrkotillhörigas andel understiger medeltalet kyrkotillhöriga i landet, skall församlingen i stället få ett kyrkotillhörigbidrag från kyrkofonden.

      Avgiften eller bidraget fastställs varje år och beräknas på grundval av skillnaden mellan andelen kyrkotillhöriga i församlingen och medeltalet kyrkotillhöriga i landet. Skillnaden multipliceras med antalet folkbokförda invånare i församlingen den 1 januari året före bidragsåret, en genomsnittskostnad för egentlig verksamhet och en procentsats som beslutas av Kyrkofondens styrelse. Styrelsen får besluta om minskning av procentsatsen vid låg andel kyrkotillhöriga.

8 § Församlingens kostnader med anledning av andelen kyrkotillhöriga inom församlingens område utjämnas genom avgifter och bidrag. Om de kyrkotillhörigas andel av de folkbokförda invånarna i en församling den 1 januari året före bidragsåret överstiger medeltalet för de kyrkotillhöriga i landet vid samma tidpunkt, skall församlingen betala en kyrkotillhörigavgift. Om de kyrkotillhörigas andel understiger medeltalet kyrkotillhöriga i landet, skall församlingen i stället få ett kyrkotillhörigbidrag.

      Avgiften eller bidraget fastställs varje år och beräknas på grundval av skillnaden mellan andelen kyrkotillhöriga i församlingen och medeltalet kyrkotillhöriga i landet. Skillnaden multipliceras med antalet folkbokförda invånare i församlingen den 1 januari året före bidragsåret, en genomsnittskostnad för egentlig verksamhet och en procentsats som beslutas av Kyrkostyrelsen. Styrelsen får besluta om minskning av procentsatsen vid låg andel kyrkotillhöriga.

      Bestämmelserna i första och andra styckena gäller endast territoriella församlingar.

Kostnadsutjämningskonstant

9 § Församlingen betalar avgift till kyrkofonden eller erhåller bidrag från kyrkofonden efter en kostnadsutjämningskonstant.

9 § Församlingen betalar en avgift eller erhåller bidrag efter en kostnadsutjämningskonstant.

      Kostnadsutjämningskonstanten för varje församling motsvarar det belopp som fastställdes av Kyrkofondens styrelse för bidragsåret 2003 i enlighet med 8 § i detta kapitel i dess lydelse före den 1 januari 2005.

      Kyrkofondens styrelse skall besluta om kostnadsutjämningskonstantens belopp för respektive församling med hänsyn till den allmänna pris- och löneutvecklingen.

      Kyrkostyrelsen skall besluta om kostnadsutjämningskonstantens belopp för respektive församling med hänsyn till den allmänna pris- och löneutvecklingen.

12 § Kyrkofondens styrelse fastställer för varje församling avgifter och bidrag enligt 3 och 6–9 §§. Avgifterna betalas av församlingarna och bidragen tillförs församlingarna genom avräkning mot intäkterna från kyrkoavgiften.

      Kyrkofondens styrelse skall meddela församlingarna dessa uppgifter senast den 25 januari bidragsåret. Till ledning för församlingarnas budgetarbete skall Kyrkofondens styrelse senast den 10 september året före bidragsåret meddela församlingarna preliminära uppgifter om avgifterna och bidragen.

12 § Kyrkostyrelsen fastställer för varje församling avgifter och bidrag enligt 3 och 6–9 §§. Avgifterna betalas av församlingarna och bidragen tillförs församlingarna genom avräkning mot intäkterna från kyrkoavgiften.

      Kyrkostyrelsen skall meddela församlingarna dessa uppgifter senast den 25 januari bidragsåret. Till ledning för församlingarnas budgetarbete skall Kyrkostyrelsen senast den 10 september året före bidragsåret meddela församlingarna preliminära uppgifter om avgifterna och bidragen.

13 § Avgifter och bidrag enligt 3 och 6–9 §§ påförs församlingarna med en tolftedel varje kalendermånad och räknas av mot det förskott på intäkterna av kyrkoavgiften som Kyrkofondens styrelse varje gång betalar ut.

13 § Avgifter och bidrag enligt 3 och 6–9 §§ påförs församlingarna med en tolftedel varje kalendermånad och räknas av mot det förskott på intäkterna av kyrkoavgiften som församlingarna erhåller.

15 § Församlingar och stift kan få extra utjämningsbidrag om övriga avgifter och bidrag inte ger en tillfredsställande utjämningseffekt.

      Ansökan om extra utjämningsbidrag skall göras skriftligen hos Kyrkofondens styrelse. Om det finns särskilda skäl får extra utjämningsbidrag beviljas även utan ansökan.

      Ansökan om extra utjämningsbidrag skall göras skriftligen hos Kyrkostyrelsen. Om det finns särskilda skäl får extra utjämningsbidrag beviljas även utan ansökan.

      En församling som ansöker om extra utjämningsbidrag skall bifoga ett yttrande från stiftsstyrelsen.

19 § Stiften skall senast den 31 mars ansöka om anslag ur kyrkofonden för kostnaderna för kyrkobyggnadsbidrag. Kyrkofondens styrelse skall senast den 15 juni besluta om anslagen. Stiftsstyrelserna skall senast den 10 september besluta om kyrkobyggnadsbidrag till församlingarna. Riksantikvarieämbetet skall beredas tillfälle att yttra sig över ansökningarna från stiften om anslag.

      Kyrkostyrelsen får utfärda närmare bestämmelser om kyrkobyggnadsbidraget.

19 § Stiften skall senast den 31 mars hos Kyrkostyrelsen ansöka om anslag för kostnaderna för kyrkobyggnadsbidrag. Kyrkostyrelsen skall senast den 15 juni besluta om anslagen. Stiftsstyrelserna skall senast den 10 september besluta om kyrkobyggnadsbidrag till församlingarna. Riksantikvarieämbetet skall beredas tillfälle att yttra sig över ansökningarna från stiften om anslag.

Fördelning av bidrag vid indelningsändring

20 § När ett beviljat bidrag behöver delas upp på flera mottagare till följd av att någon indelning har ändrats, skall Kyrkofondens styrelse besluta om bidragets fördelning.

 

46 kap. Prästlönetillgångar och annan ändamålsbestämd egendom

6 § Årsredovisningen för prästlönetillgångarnas förvaltning skall senast den 1 juli varje år överlämnas till församlingarna och Kyrkofondens styrelse.

6 § Årsredovisningen för prästlönetillgångarnas förvaltning skall senast den 1 juli varje år överlämnas till församlingarna och Kyrkostyrelsen.

      I redovisningen skall det för varje församling anges hur stort belopp som motsvarar församlingens andel i nettovinsten.

16 § För andra förmögenhetstillgångar än prästlönetillgångar och Lunds domkyrkas fastigheter och fastighetsfond, ägda eller förvaltade av trossamfundet Svenska kyrkan, skall Kyrkofondens styrelse handha förvaltningen.

 

51 kap. Ekonomisk förvaltning för den nationella nivån

2 § Trossamfundet Svenska kyrkan skall på den nationella nivån förvalta sina medel på ett sådant sätt att kravet på god avkastning och betryggande säkerhet tillgodoses. Medlen skall därtill förvaltas på ett etiskt försvarbart sätt i enlighet med kyrkans grundläggande värderingar.

      För kyrkofonden finns särskilda bestämmelser.

2 § Trossamfundet Svenska kyrkan skall på den nationella nivån förvalta sitt kapital på ett sådant sätt att detta bevaras till sin reella (värdesäkrade) nivå mätt över rullande tioårsperioder.

      Kapitalet skall förvaltas så effektivt som möjligt. Det skall vara placerat på ett sådant sätt att riskerna sprids och att bästa möjliga uthålliga totalavkastning uppnås. Kapitalet skall därtill förvaltas på ett etiskt försvarbart sätt i enlighet med kyrkans grundläggande värderingar.

 

2 a § Beräkning av värdesäkrad nivå för den nationella nivåns kapital skall ske utgående från ett ingångsvärde på 3 200 miljoner kronor per 1 januari år 2000 och med en årlig uppräkning som motsvarar värdeminskningen på grund av inflationen.

5 § Budgeten skall bestå av en del som avser kyrkofonden och en del som avser Svenska kyrkans verksamhet på den nationella nivån. Budgeten skall innehålla en plan för verksamheten och ekonomin under budgetåret.

5 § Budgeten skall innehålla en plan för verksamheten och ekonomin under budgetåret.

      I planen skall intäkternas och kostnadernas storlek anges. Av planen skall vidare framgå hur verksamheten skall finansieras och hur den ekonomiska ställningen beräknas vara vid budgetårets slut.

      Budgeten skall också innehålla en plan för ekonomin för en period av tre år. Budgetåret skall alltid vara periodens första år.

Budgetprocessen

6 § Kyrkofondens styrelse skall senast den 31 maj till Kyrkostyrelsen lämna sitt förslag till budget för de medel som Kyrkofondens styrelse skall förvalta.

 

      Kyrkostyrelsen skall upprätta ett förslag till budget senast den 30 juni.

      Kyrkomötet skall fastställa budgeten före oktober månads utgång.

_______________

Dessa bestämmelser träder i kraft den 25 september 2006.

Previous PageInnehållsförteckningNext Page