Strukturfrågor

Regelverket för Svenska kyrkan, kyrkoordningen, reglerar bland annat vad som gör en församling till församling. Bland kriterierna märks till exempel att det finns ett kyrkorum, att det firas gudstjänst och att det finns människor som tar ansvar för församlingen. Kyrkoordningen reglerar även när församlingar bör slås samman för att kunna fungera bättre. Möjligheten att överklaga den typen av sammanslagningar är begränsad. Till Kyrkomötet har flera motioner inkommit om församlingskriterierna, församlingsindelning och överklaganden. Med anledning av en av dessa motioner beslutar Kyrkomötet om en komplettering i kyrkoordningen vilken skulle göra församlingsinstruktionen, ett visions- och inriktningsdokument som varje församling ska göra, till ett tydligt redskap för pastorala behov.

Skrivelse/Motion

Motion till Kyrkomötet 2004:1 av Lars-Ivar Ericson om församlingssammanslagningar

Motion till Kyrkomötet 2004:27 av Evert Josefsson om att utveckla församlingarna

Motion till Kyrkomötet 2004:37 av Bengt Gustafsson om kriterier för församling