Samfällda kyrkofullmäktiges sammansättning

I samband med att kyrkoordningen, Svenska kyrkans regelverk, började gälla från år 2000 ökade antalet ledamöter kraftigt i en del samfällda kyrkofullmäktige. Till alldeles för många, enligt en motion till Kyrkomötet. Kyrkomötet anser att det måste finnas en god representativitet för att ett beslutsorgan ska kunna sägas vara demokratiskt uppbyggt. Vidare pågår utredningen ”Demokrati och delaktighet i Svenska kyrkan” som berör motionens frågeställning. Kyrkomötet avslår därför motionen.

Skrivelse/Motion

Motion till Kyrkomötet 2004:82 av Tobias Jönsson om antalet ledamöter i samfällda kyrkofullmäktige

Organisationsutskottets betänkande 2004:8 Antal ledamöter i samfällda kyrkofullmäktige

Antal ledamöter i samfällda kyrkofullmäktige