2004:62
av Sten Johansson m.fl.
Överklagande av stiftsstyrelsebeslut i indelningsärenden

Mot 2004:62

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att ta fram förslag till ändring i kyrkoordningen som innebär att indelningsfrågor skall kunna överklagas till Svenska kyrkans överklagandenämnd.

Enligt tidigare kyrkolag om ändringar i den territoriella pastoratsindelningen fick överklagande av ärendet göras hos kammarkollegiet. Detta innebar en överprövning som var viktig för församlings och pastorats okränkta rätt.

Eftersom stiftsstyrelsens beslut om ändringar i den territoriella församlingsindelningen inte får överklagas, är rättssäkerheten inte längre tryggad för församling och pastorat.

Svenska kyrkans centralstyrelse anförde i sin skrivelse 1999:3 att en utvärdering bör göras (inom en tioårsperiod) för att klargöra om en sådan anordning ger anledning att ompröva detta förhållningssätt.

Redan har flera fall förekommit där stiftsstyrelser gått emot enskilda församlingar och pastorat i indelningsärenden. Därför är det angeläget att församlingar och pastorat har möjlighet att få sådana beslut överprövade.

Rätten att överklaga och få sin sak prövad är av grundläggande betydelse. Det har man också funnit i åtskilliga remissinstanser i samband med kyrkoordningens införande samt tidigare församlingsutskotts yttrande. Därmed kan konstateras att man tidigare i olika sammanhang sett positivt på de intentioner som framförs i denna motion.

Det är självklart att vår kyrkoordning är förankrad i sådan demokratisk ordning att beslut i indelningsärenden kan överprövas.

Teckomatorp, Hammenhög och Kristianstad den 12 juli 2004

Sten Johansson Lennart Svensson Alve Svensson