2004:81
av Mats Hagelin
Pastoratsreglering i Svenska kyrkan

Mot 2004:81

Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att så snabbt som möjligt utreda möjligheterna till förändringar i kyrkoordningen för en genomgripande pastoratsreglering i Svenska kyrkan i syfte att skapa bärkraftigare pastorat.

Befolkningsstrukturen förändras snabbt i våra församlingar idag. Många är de församlingar och pastorat som haft stora minskningar i antalet kyrkotillhöriga under de senaste decennierna. Detta medför naturligtvis konsekvenser avseende ekonomi, vilket i sin tur leder till ett minskat utbud av gudstjänster och annan verksamhet. Samtidigt har inga förändringar gjorts när det gäller att minska antalet församlingskyrkor, vilket skapar stora kostnader i underhåll etc.

Jag menar att detta är ödesdigert för Svenska kyrkan. Idag när många medvetet frågar hur kyrkoavgiften används är det viktigt att kunna erbjuda en verksamhet som svarar mot dagens behov hos människor i våra församlingar och pastorat.

Genom en genomgripande pastoratsreglering skapar man bärkraftigare pastorat. Ekonomin kommer att stärkas och kan hålla kyrkoavgiften på en rimlig nivå. Arbetslagens kompetens kan höjas och framför allt kan, enligt min uppfattning, ett mera långsiktigt arbete skapas i enlighet med kyrkoordningens fyra grundläggande uppgifter för Svenska kyrkan.

Simrishamn den 12 juli 2004

Mats Hagelin