Demokratifrågor

Svenska kyrkan är demokratiskt styrd. För att tillsätta förtroendevalda på församlings-, stifts och nationell nivå genomförs val vart fjärde år. De förtroendevalda har i sin tur blivit nominerade av olika nomineringsgrupper. För att nominerinsgrupperna ska kunna informera och bilda opinion beslutar Kyrkomötet att från och med 2005 ge ekonomiskt bidrag till de nomineringsgrupper som får mandat i Kyrkomötet. Kyrkostyrelsen kommer att till Kyrkomötet 2005 lägga fram förslag till en ny utformning av de förtroendevalda nämnderna på nationell nivå.

Skrivelse/Motion

Motion till Kyrkomötet 2004:5 av Susann Torgerson m.fl. om ekonomiskt stöd till nomineringsgrupper inför valet till Kyrkomötet 2005

Motion till Kyrkomötet 2004:28 av Sven-Olof Karlsson och Key Lundegård om organisatoriskt bidrag till nomineringsgrupperna

Motion till Kyrkomötet 2004:41 av Olle Burell och Evy Åberg om parlamentarisk demokratiutredning