2004:5
av Susann Torgerson m.fl.
Ekonomiskt stöd till nomineringsgrupper inför valet till Kyrkomötet 2005

Mot 2004:5

Kyrkomötet beslutar att utge informationsbidrag inför 2005 års kyrkoval till de nuvarande nomineringsgrupperna med ett grundstöd om 50 000 kronor per nomineringsgrupp och ett stöd om 5 000 kronor per mandat.

Inför valen måste vi kunna informera väljarna om vilka alternativ som står till buds.

Valdeltagande i de kyrkliga valen har under en lång följd av år varit lågt. En av orsakerna är säkerligen att väljarkåren känner sig dåligt informerad om vad valet gäller, vilka frågor de olika nomineringsgrupperna går till val på, vilka kandidaterna är och vad de står för. Om vi inte gör något åt saken inför valet 2005 är det stor risk att valdeltagandet sjunker vilket i sin tur leder till fruktlösa diskussioner om Kyrkomötets legitimitet och demokratin inom Svenska kyrkan. De som förordar en återgång till ett indirekt – och mindre demokratiskt – valsystem får vatten på sin kvarn.

För att kunna informera våra medlemmar behövs, förutom engagerade kandidater, ekonomiska medel att nå väljarna med. I likhet med det sekulära politiska systemets ekonomiska partistöd vilket utretts och prövats i decennier bör vi stanna för ett system med ett grundbidrag som alla nomineringsgrupper erhåller som har mandat i Kyrkomötet och ett mandatbaserat tillägg. Vårt förslag är ett grundstöd om 50 000 kronor samt ett stöd per mandat om 5 000 kronor.

Även under år som inte sammanfaller med valår är det angeläget att nomineringsgrupperna kan nå ut och informera medlemmarna om vad som sker i kyrkan och vad de arbetar för. Men den frågan får lösas i ett senare skede. Nu är det ”rädda kyrkovalets legitimitet” saken gäller.

Stockholm, Skövde och Sköllersta den 16 juni 2004

Susann Torgerson Åke Blomqvist Urban Gibson