2004:89
av Jennie Nordin
Föryngring och rekrytering av förtroendevalda

Mot 2004:89

1. Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att finna lämpliga former för att arbeta vidare med frågan om hur rekrytering och föryngring kan ske bland förtroendevalda på nationell- och stiftsnivå.

2. Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att föra samtal med nomineringsgrupperna om hur ungdomar kan engagera sig i förtroendeuppdrag på stifts- och nationell nivå.

I Kyrkostyrelsens skrivelse 2004:6 Jämställdheten i Svenska kyrkan redogörs fördelning mellan förtroendevalda och anställda utifrån kön och ålder på nationell nivå. Det finns också en redogörelse av fördelning män/kvinnor bland förtroendevalda på stiftsnivå.

För närvarande sker ett samarbete mellan Svenska kyrkan och Svenska Kyrkans Unga i projektet Ung förtroendevald som syftar till att stödja förtroendevalda som är cirka under 30 år. I projektet ingår det inte att arbeta rekryterande för att öka antalet unga förtroendevalda. Den befintliga statistiken på nationell nivå visar en beklämmande låg nivå av förtroendevalda födda efter 1961. Ambitionen bör vara att öka denna, i synnerhet i Kyrkostyrelsen och nämnder. Statistiken för nationell nivå torde inte skilja sig särdeles mycket från situationen i stiften.

Mot bakgrund av detta samt att det snart är ett kyrkoval igen är det angeläget att det förs samtal hur unga kan rekryteras och vara delaktiga i beslutsfattande organ. Detta är en angelägen fråga både utifrån ett nationellt och stiftsperspektiv.

Stockholm den 13 juli 2004

Jennie Nordin