Ekumeniska samtal om konfirmation

Konfirmationen Àr en möjlighet att visa pÄ det kristna livet och följa ungdomarna i en brytningstid mellan barn och vuxenliv. Begreppet har anvÀnts olika i olika tider och sammanhang. LikasÄ har Svenska kyrkan inte monopol pÄ begreppet. Nyligen inleddes ett treÄrigt projekt som ska ge kunskap om tonÄringens livssituation, hur konfirmandarbetet ser ut och hur Svenska kyrkan kan fÄ tonÄringarna att Àven i fortsÀttningen ta till vara möjligheten till konfirmation. Kyrkomötet förutsÀtter att projektet har en ekumenisk inriktning och avslÄr den motion som föreslÄr samtal med frikyrkorna om hur begreppet konfirmation anvÀnds.

HÀr kan du klicka dig fram till den/de motioner eller skrivelser som föranlett beslutet, betÀnkandet som utförligare behandlar Àmnet samt det formella beslutet.

Skrivelse/Motion

Motion 2004:16 av Per Ingvarsson om begreppet konfirmation