Begravningsverksamheten

Flera motioner berör begravningsverksamheten som är en av Svenska kyrkans stora uppgifter. Det handlar om vem som ska ha ansvar för begravningsplatser för personer med annan religionstillhörighet, begravningsombudens roll, begravningsplatserna kulturhistoriska värde, hur länge man ska få förvara aska och hur begravningsavgiften används. Kyrkomötet avslår samtliga motioner eftersom det som efterfrågas redan tillgodoses.

Skrivelse/Motion

Motion 2004:3 av Åke Bendix om det kulturhistoriska ansvaret för våra begravningsplatser

Motion 2004:6 av Susann Torgerson m.fl. om annan huvudman för begravningsverksamhet för icke-kristna trosbekännare

Motion 2004:61 av Birgitta Björner om ändring i begravningslagen