Begravningsbyrå för Svenska kyrkan

Svenska kyrkans huvuduppdrag är att fira gudstjänst, arbeta diakonalt, bedriva undervisning och mission. Kyrkomötet delar motionärens uppfattning att Svenska kyrkan ska göra sitt yttersta för att möta människor och fördjupa relationen till människor i alla slags möten. Att skapa en rikstäckande begravningsbyrå hör dock inte till kyrkans kärnverksamhet. Kyrkomötet avslår därför den motion som inkommit.

Skrivelse/Motion

Motion till Kyrkomötet 2004:22 av Tomas Lång om rikstäckande begravningsbyrå för Svenska kyrkan

Ekonomi- och egendomsutskottets betänkande 2004:6 Rikstäckande begravningsbyrå för Svenska kyrkan

Rikstäckande begravningsbyrå för Svenska kyrkan