2004:65
av Erna Arhag
Begravningsombudets roll och funktion

Mot 2004:65

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att hos berörda myndigheter initiera en utvärdering och analys inklusive eventuella förändringar av begravningsombudens roll och funktion.

Begravningsombud förordnas av länsstyrelse när församling är huvudman för begravningsverksamheten. Regler om detta tillkom den 1 januari 2000 i begravningslagens 10 kapitel. Begravningsombudets roll är att företräda och tillvarata intressen för de personer som inte tillhör Svenska kyrkan.

I regeringens skrivelse till Kyrkomötet, som föregick ovanstående riksdagsbeslut 1999, avstyrkte Kyrkomötet förslaget om begravningsombud som allmänt uppfattades bli en ”koloss på lerfötter” om än fritt svävande i den statliga myndighetssfären.

Begravningsombuden har arbetat ett par år med sina uppgifter. Många ombud fullgör ett mycket förtjänstfullt uppdrag med stor energi, hög ambitionsnivå och personligt engagemang. Ombuden lämnar årsberättelse till länsstyrelsen enligt ett standardiserat mallformulär som innehåller redogörelse för kontakter med huvudmännen i verksamhetsområdet.

Det är tid att utvärdera ombudsverksamheten. Under årens lopp har flera frågeställningar framkommit. Uppfylls de krav myndigheter och övriga trossamfund har på Svenska kyrkan som huvudman för begravningsverksamheten enligt ombudens årsberättelser? Hur mycket ”olikheter” mellan ombudens insatser kan accepters? Är begravningsombudens möjligheter till fortbildning, erfarenhetsutbyte och kompetenshöjning tillgodosedd? Finns rätt antal ombud eller behövs en översyn av den geografiska organisationen? Vilka uppfattningar finns på begravningsombudens roll och uppgifter från huvudmannen Svenska kyrkan, övriga trossamfund och ombuden själva? Detta är exempel på frågor som en utvärdering av begravningsombudens roll och funktion bör ge svar på.

Åhus den 13 juli 2004

Erna Arhag