2004:6
av Susann Torgerson m.fl.
Annan huvudman för begravningsverksamhet för icke-kristna trosbekännare

Mot 2004:6

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att föreslå regeringen att tillsätta en utredning med syfte att föreslå hur ett särskilt huvudmannaskap skall kunna ges för de särskilda begravningsgravplatser som finns för personer med annan religionstillhörighet än den kristna.

Enligt begravningslagen är Svenska kyrkan huvudman för begravningsverksamheten även för särskilda gravplatser för dem som har annan religion än den kristna. Svenska kyrkan fortsätter alltså även efter relationsändringen med staten att ansvara för att ordna avskilda begravningsplatser för människor med annan religionstillhörighet.

Av respekt för dessa människor bör vi i Svenska kyrkan arbeta för en annan lösning i syfte att finna en lämplig huvudman utanför Svenska kyrkan. Vi anser att länsstyrelsen kan vara en lämplig sådan huvudman. Besvärsinstans kan till exempel Kammarkollegiet vara.

Stockholm den 16 juni 2004

Susann Torgerson Åke Blomqvist Ingegerd Wrette-Lundin