Upplåtelse av kyrka

Biskopsmötet har påbörjat ett arbete med att ta fram pastorala råd för upplåtelse av kyrka, vilket gör att Kyrkomötet avslog den motion som ville att Kyrkostyrelsen ska utarbeta nya ”Råd och rekommendationer vid upplåtelse av kyrka”.

I praktiken kommer ändå motionärens önskemål att uppfyllas, eftersom arbetet redan är igångsatt.

Bestämmelser om upplåtelse av kyrka finns i kyrkoordningen 41 kap. och innebär bl a att kyrkan inte får upplåtas för något som kränker kyrkorummets helgd eller hindrar församlingens gudstjänstliv och verksamhet. Om en kyrka ska upplåtas till annat än församlingens verksamhet beslutas av kyrkorådet, vars beslut kan överklagas till domkapitlet.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:9 av Thomas Söderberg m.fl. om råd och rekommendationer vid upplåtande av kyrka

Ekonomi- och egendomsutskottets betänkande 2000:3 Upplåtelse av kyrka

Upplåtelse av kyrka