Svenska kyrkans församlingsförbund som företrädare för kyrkliga arbetsgivare

Kyrkomötet ser inte något skäl att ändra de nuvarande regler som gäller Svenska kyrkans församlingsförbunds obligatoriska ställning som arbetsgivarföreträdare vid anställning och förhandling och avslår därför tre motioner i ärendet. När de ändrade relationerna trädde i kraft den 1 januari 2000 blev samtliga kyrkoherdar och komministrar anställda hos församlingar och samfälligheter istället för att som tidigare varit anställda hos statliga och kyrkokommunala organ. I syfte att bibehålla Svenska kyrkans episkopala struktur även när kyrkoherdar och komministrar fullt ut är lokalt anställda samt motverka risken för en okontrollerbar löneskillnader mellan församlingar och samfälligheter med olika betalningsförmåga blev Svenska kyrkans församlingsförbund den som företräder arbetsgivaren vid förhandlingar och tecknande av kollektivavtal.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:4 av Yngve Kalin om tvånget att församlingar och samfälligheter skall representeras av Svenska kyrkans Församlingsförbund i arbetsgivarfrågor

Motion till Kyrkomötet 2000:12 av Göran Wahlström m.fl. om löneförhandlingsrätt när det gäller prästerna

Motion till Kyrkomötet 2000:38 av Joakim Svensson och Jan-Anders Ekelund om Svenska kyrkans Församlingsförbund som arbetsgivarorganisation

Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2000:2 Svenska kyrkans församlingsförbund som företrädare för kyrkliga arbetsgivare