Stöd till Östersjökyrkor

Svenska kyrkan behöver tydligare manifestera sin gemenskap med de evangelisk-lutherska kyrkorna i Estland, Lettland och Litauen samt med den ingermanländska evangelisk-lutherska kyrkan. Detta är innebörden i en motion till Kyrkomötet som också föreslår att det ska ske genom ett antal biståndsstiftelser för att långsiktigt sörja för kyrkornas verksamhet och utveckling.

Kyrkomötet avslog motionen eftersom beslut av det här slaget är delegerade till utrikesnämnderna. Dessutom påpekar Kyrkomötet att det föreslagna tillvägagångssättet inte stämmer överens med Kyrkoordningen. Däremot noteras att det redan pågår mycket arbete med det aktuella området på olika nivåer inom Svenska kyrkan.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:56 av Per-Anders Grunnan och Joakim Svensson om stöd till Östersjökyrkor

Ekumenikutskottets betänkande 2000:2 Stöd till Östersjökyrkor

Stöd till Östersjökyrkor