Svenska kyrkans gemensamma arkiv

Även om det är bra med framförhållning ansåg Kyrkomötet att det är för tidigt att sätta igång en utredning om hur Svenska kyrkans gemensamma arkiv ska läggas upp. Därför beslutade Kyrkomötet att frågan inte ska utredas nu, vilket motionären ville. Däremot förutsätter Kyrkomötet att Kyrkostyrelsen tar initiativ i frågan när det är dags.

Bestämmelserna om Svenska kyrkans arkiv finns i kyrkoordningen och innebär att Svenska kyrkan själv ansvarar för de inomkyrkliga arkiv som börjat bildas från och med år 2000 (tidigare var detta ett statligt ansvar). Det kommer därför att dröja många år innan det finns ett behov av att överlämna material till gemensamma arkiv för Svenska kyrkan.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:67 av Jan Erik Ågren om Svenska kyrkans gemensamma arkiv

Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2000:17 Svenska kyrkans gemensamma arkiv

Svenska kyrkans gemensamma arkiv