Valfrågor

Svenska kyrkan styrs demokratiskt med kyrkoval vart fjärde år. Genom direktval väljs förtroendevalda till såväl församlings-, stifts- som nationell nivå. Några motioner tar upp frågor om kyrkovalet. En av dem har antagits av Kyrkomötet, nämligen att det införs en sänkning av det antal personröster som behövs på lokal nivå för att kunna bli vald. Övriga motioner handlar om distribution av valsedlar, ändrade valbarhetsbestämmelser, nytt valsystem med indirekta val, valbarhet till Kyrkomötet samt möjlighet att poströsta och rösta elektroniskt. Dessa motioner avslås bland annat mot bakgrund av utredningsarbetet Demokrati och delaktighet i Svenska kyrkan som nu pågår.

Skrivelse/Motion

Motion till Kyrkomötet 2004:21 av Åke Blomqvist m.fl. om tillhandahållande av valsedlar

Motion till Kyrkomötet 2004:23 av Susann Torgerson m.fl. om sänkt gräns för minsta antal personröster i kyrkofullmäktigevalet

Motion till Kyrkomötet 2004:36 av Britt Louise Agrell m.fl. om flyttning av valbarhet vid indirekta val